خانه / آخرین اخبار / ترکیب جمعیتی – ائتنیکی اورمیه در ۱۵۰ سال پیش + سند معتبر

ترکیب جمعیتی – ائتنیکی اورمیه در ۱۵۰ سال پیش + سند معتبر

با بررسي اين آمار معلوم مي‌شود كه در دوره مورد بحث ترک‌ها نزديك به ٩٢ درصد جمعيت شهر اورميه و ٦٥ درصد پيرامون آن را تشكيل می‌داده‌اند.

به گزارش یول‌پرس، در کتاب دائره المعارف و ثبت سالانه آمریکائی حوادث مهم سال (The American Annual Cyclopedia and Register of Important Events of the Year) جلد ٨، سال ۱۸۶۸ به نقل از مونیتور (Moniteur) چاپ پاریس فرانسه در اکتبر سال ۱۸۶۷ آماری درباره ترکیب جمعیتی قومی و دینی شهر و ناحیه اورمیه داده شده است. همانگونه که معلوم است میسیونرهای مسیحی و هئیتهای سیاسی اروپائی در دوره مذکور، حضور بسیار موثر و فعالی در غرب آذربایجان داشتند و به ویژه علاقه‌مند به تبیین ترکیب جمعیتی – ملی و تغییر و مهندسی آن به نفع گروههای مسیحی و علیه ترکهای مسلمان بودند. با این وصف می‌توان گفت که احتمال بزرگ‌نمائی شمار ترک‌ها در این آمار وجود ندارد و در نتیجه آمار مذکور تصویر کمابیش قابل قبولی از ترکیب جمعیتی – ائتنیکی اورمیه و پیرامون آن در سال‌های مذکور را بدست می‌دهد. با بررسی این آمار معلوم می‌شود که در دوره مورد بحث ترک‌ها نزدیک به ٩٢ درصد جمعیت شهر اورمیه و ۶۵ درصد پیرامون آن را تشکیل می‌داده‌اند.

تحلیل آمار داده شده

طبق این منبع جمعیت کل ناحیه اورمیه ١٢۵٠٠٠ نفر، شامل ٩٣۵٠٠ نفر در حومه (مرکب از ٣۶٠ روستا) و ٣١۵٠٠ نفر در خود شهر بوده است. جمعیت شهر اورمیه در متن انگلیسی احتمالا در خطا تایپی و به سبب شباهت عدد ۵ انگلیسی به ٨ انگلیسی به صورت ٣١٨٠٠ ثبت شده که نادرست است. جمعیت صحیح ٣١۵٠٠ با کم کردن جمعیت حومه ٩٣۵٠٠ از جمعیت کل ١٢۵٠٠٠ بدست می‌آید.

در شهر اورمیه آسوری‌ها مرکب از ٢٠٠ کلدانی کاتولیک و ۶٠٠ نستور، جمعا ٨٠٠ نفر بوده‌اند. همچنین یهودیان ١٠٠٠ نفر ذکر شده‌اند.

سنیان شهر اورمیه ١۵٠٠ نفر داده شده‌اند که محتملا همه از ترک‌های سنی بوده‌اند. تا سال‌های اخیر ترک‌های سنی اورمیه، سلماس و… در آمارها اغلب به صورت کرد نشان داده می‌شدند. علاوه بر آن در تمام قرن نوزده تا نیمه دوم قرن بیستم، شهر اورمیه دارای اهالی کردزبان قابل ذکر نبوده است. در طول این دوره طولانی حضور کردها در این شهر به صورت محاصره کنندگان و مهاجمین به شهر، در دور‌ه‌های شیخ عبیدالله، سیمیتقو، حکومت دموکرات آذربایجان، سال‌هاى انقلاب اسلامی و… بوده است. جمعیت کرد داخل شهر، پدیده ناشی از مهاجرت در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی است. با این‌همه ما نصف ١۵٠٠ سنی مربوطه را ترک و نیمه دیگر آن را کرد قلمداد کردیم.
جمعیت شیعیان (ترک) شهر ٢٨ نفر ذکر شده که اشتباه تایپی است و صحیح آن ٢٨٠٠٠ است. در این آمار قزلباشان و یا علویان ترک محتملا به سبب آنکه در ترکیب شیعیان آمده‌اند، جداگانه ذکر نشده‌اند.
در حومه شهر، تعداد ارمنیان ١٠٠٠ نفر (در ۴ روستا)، آسوریان ٢٠٠٠٠ نفر که بین ١۵٠٠ تا ٢٠٠٠ نفر آنها کلدانی کاتولیک بوده‌اند، کردها ٧۵٠٠ (در ٣٠ روستا) و ترک‌ها ۶٠٠٠٠ نفر (در ٢١۵ ) روستا آمده است.
٢١ روستا با جمعیت کل ۶٠٠٠ نفر نیز روستاهائی با ترکیب جمعیتی مختلط از آسور کلدانی، ارمنی و محمد ذکر شده است. محمد می‌تواند شامل ترک و کرد باشد. در گذشته در منطقه برخلاف روستاهای مختلط ترک و مسیحی (آسور، ارمنی)، روستاها مختلط کرد و مسیحی چندان معمول نبود. بنابراین محمدی‌های مذکور در روستاهای مختلط به احتمال زیاد ترک هستند. با اینهمه ما جمعیت ۶٠٠٠ نفر مذکور را بین چهار عنصر ترک، کرد، ارمنی و آسور به طور مساوی تقسیم کردیم.

خلاصه: با این وصف، داد هها فوق را م یتوان به شکل زیر خلاصه کرد.
ترکیب قومی – دینی جمعیت شهر و ناحیه اورمیه در سال ١٨۶٧:
ترک: ٩١،٩ درصد (شهر)، ۶۴،٧ درصد (حومه)، ٧١،۶ درصد (کل ناحیه)
یهود : ٣،٢ درصد (شهر)، ٠ درصد (حومه)، ٠،٨ درصد (کل ناحیه)
آسور : ٢،۵ درصد (شهر)، ٢٣ درصد (حومه)، ١٧،٨ درصد (کل ناحیه)
کرد: ٢،۴ درصد (شهر)، ٩،۶ درصد (حومه)، ٧،٨ درصد (کل ناحیه)
ارمنی: ٠ درصد (شهر)، ٢،٧ درصد (حومه)، ٢ درصد (کل ناحیه).

منبع:
The American Annual Cyclopedia and Register of Important Events of the Year …, Volume 8; Volume
۱۸۶۸, pages 621, 622

 

۵ دیدگاه‌ها

  1. البته طبق واجدین شرایط انتخابات مجلس اخیر که معمولا کردها بالای ۹۵درصد شرکت میکنند نیز کمتر از۲۵ درصد واجدین شرایط کرد بودند که به دور دوم راه یافتند والان هم ۷۵ درصد مردم شهرستان اورمیه ترکند

    9
    3
  2. اگر کردها بیان بگن ارومیه ماله ماست شما میگید کردها مهاجرند.اگر تالشیها بیان بگند ترکها در تالش که اسمش مشخصه قومیت اصلیش کیه مهاجرند شما باز میگید ترکها اونجا قدمتشون به عصر دایناسورها برمیگرده.در تهرانی که هیچ ترکی بیشتر از دو نسل نیست مهاجرت کرده خیلی راحت میگید ما اینجارو گرفتیم!!و جالب اینجاست که در زبان ترکی معادلی برای شهر نیست چون ترکها کلا کوچ نشین و بی وطن بوده اند..کند هم که به معنی روستاست سغدی است.کلا ذات ترک با اشغالگری عجین شده…

    3
    3
    • اینو یادت باشه اول مطالعه کن بعد بیا حزف بزن ترکها جزو متمدن ترین مردم جهان بودن و بر خلاف فارس ها که با جعل تاریخ و با کمک انگلیس برای خودشون تمدن ساختن با فروش نفت به انگلیس … ترکها کار کردن پول در اوردن و خونه خریدن و تا حق نداری بری خونشو بگیری بگی مال منه اصلا در حدی نیستی که این چریندیاتو بگی کلا رای و نظر تو و حق تو در ایران یک در یک میلیون هستش و تمام و من هم همینطور … اینقدر ترکستیزی نکن نژاد پرست عقدت بیشتر میشه

      1
      2
  3. هیچ سند معتبری دال بر اینکه ترکیب جمعیت ارومیه چگونه است وجود ندارد، مطالعات پژوهشی هم در ایران به دلیل اعمال سلیقه پژوهشگران و بعضا وابسته بودن آنها به منابع قدرت، قابل اعتماد نیست،
    آمار انتخابات هم بدلیل مشارکت پایین بعضی اقوام مخصوصا کردها، قابل ذکر کردن نیست.
    اما چیزی که تجربه می گوید این است که در هر شهری که چهار نفر دست فروش ترک پیدا بشود، ترک ها آن شهر را ترک نشن می دانند
    دوم اینکه ترک ها به هر سرزمینی که وارد می شوند هیچگاه فرهنگ و زبان آن سرزمین را نمی پذیرند و برعکس بقیه ملتهای دنیا که بعد از چندین سال هم شکل می شوند، ایشان کماکان به ترک بودن خود می بالند.

    2
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *