عناوین مطالب:
خانه / آخرین اخبار / قطار اورمیه- مراغه به مقصد نرسید
با وجود گذشت ۱۶ سال؛

قطار اورمیه- مراغه به مقصد نرسید

آذربایجان غربی به دلیل هم‌مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان به‌عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا یاد می‌شود اما اورمیه با وجود ضرورت و اهمیت توسعه زیرساخت‌های راه و حمل‌ونقل محروم از شبکه ریلی است.

به گزارش یول‌پرس، موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشورمان به بازارهای جهانی را فراهم کرده است اما متأسفانه شاخص‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل به‌ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی در این استان پایین است.

پروژه راه‌آهن مراغه- اورمیه که از سال ۸۰ آغازشده به طول ۱۸۵ کیلومتر و در پنج قطعه در دست اجراست ولی با گذشت ۱۶ سال فرازوفرود هنوز به سرانجام نرسیده است.

۱۶ سال از کلنگ زنی راه آهن اورمیه – مراغه می‌گذرد و قرار بود بنابر آخرین وعده این طرح در پایان فعالیت دولت یازدهم به ایستگاه افتتاح برسد اما متاسفانه این بار نیز وعده دولت عملی نشد.

وعده ای که عملی نشد

راه‌آهن مراغه – اورمیه ازجمله طرح‌های عمرانی آذربایجان غربی است که شهر اورمیه را به راه‌آهن سراسری وصل می‌کند، عملیات اجرایی این طرح از ۱۶ سال پیش آغاز شده و تاکنون قطعه اول آن از مراغه تا میاندوآب و قطعه دوم آن از میاندوآب به مهاباد به بهره‌برداری رسیده است.

این طرح که باید در سال ۸۸ به اتمام می‌رسید، باوجود وعده‌های متعدد مسئولان هموار در این سالها درگیر مشکلات اعتباری و خلف وعده‌های پیمانکار بوده اما در آخرین وعده و بازدید رئیس تمام ماه‌های دولت‌های نهم، دهم و یازدهم مزین به وعده‌های رنگارنگ بهره برداری و اتمام سریعتر راه آهن اورمیه – مراغه است سازمان برنامه و بودجه کشور با تزریق اعتبارات ویژه مقرر شد، ایستگاه نقده دهه فجر سال ۹۵ و ایستگاه اورمیه نیز بهار سال ۹۶ افتتاح شود.

نارضایتی مردم

نماینده مردم اورمیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت راه آهن اورمیه – مراغه می گوید: متاسفانه روند طولانی اجرای این طرح ملی موجب گلایه و نارضایتی مردم شده است.

هادی بهادری کمبود اعتبارات، خلف وعده‌های پیمانکاران و بی توجهی مسئولان در سالهای گذشته را یکی از مهمترین دلایل تأخیر راه آهن اورمیه – مراغه دانست و با تاکید بر اینکه اتمام این طرح یکی از خواسته‌های اصلی مردم و مسئولان منطقه است اظهار می کند: افتتاح و اتمام راه آهن اورمیه- مراغه تحولی شگرف در توسعه و اقتصاد استان خواهد داشت.

جانمایی نامناسب ایستگاه راه آهن

بهادری با بیان اینکه بعد از ۱۶ سال وقفه شاهد افتتاح قطار مراغه به اورمیه بودیم می افزاید: روند پیشروی عملیات  هر سال برای این پروژه با تزریق ۵ میلیارد تومان به کندی پیش می‌رفت که خوشبختانه امسال با تخصیص ۱۷۰ میلیارد تومان و تامین بدهی پیمانکاران ‌مشکل اصلی پروژه ‌رفع شد.

نماینده مردم اورمیه در مجلس ‌با نادرست دانستن تعیین ایستگاه قطار در خارج از شهر می افزید: محل ایستگاه قطار اورمیه که در ۴ کیلومتری خارج از شهر تعیین شده فاصله زیادی با شهر دارد و مسافران به دلیل نبود امکانات حمل و نقل سریع با اتلاف وقف برای رسیدن به شهر مواجه خواهند شد.

وی ادامه می دهد: برای رفع مشکل مسافت و دوری ایستگاه از شهر، خطی از غریب حسن تا داخل شهر پیش بینی شده است که با موافقت وزیر راه و شهرسازی ایستگاه قطارشهری اورمیه در ابتدای جاده دریا  تعیین شده که محل اتصال ۲ قطار مراغه ـ اورمیه و اورمیه به تبریز خواهد شد.

بهادری  قطار را محور توسعه دانست گفت: بعد از اتمام قطار شهری مراغه به اورمیه و تبریز، در آینده ای نزدیک ریل گذاری را ادامه داده و خط راه اهن تا سلماس و سپس تا بازرگان تکمیل خواهد شد.

وی درخصوص قطار سریع السیر اورمیه و تبریز گفت: با پیگیری‌های انجام شده موافقت‌های لازم برای استفاده از قطار سریع السیر در این مسیر انجام شده و در مرحله انتخاب مشاور و مطالعه نوع قطار و زیرساخت‌های آن هستیم که با این اتفاق، آذربایجان غربی از بن بست خارج و توسعه خوبی را درصنعت حمل و نقل شاهد خواهیم بود.

جانمایی مناسب

بر خلاف نماینده مردم اورمیه که معتقد است جانمایی مناسبی برای ایستگاه راه آهن صوت نگرفته است اما مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت ایستگاه راه آهن اورمیه می گوید: مطالعات و اجرای مکان یابی ایستگاه مرکزی مسافری راه آهن اورمیه در جوار ترمینال اتوبوس رانی فعلی شهر گامی در جهت تحقق توسعه شهری مبتی بر حمل و نقل همگانی بوده و با تفکر یکپارچه سازی امکانات و سیستمهای حمل و نقل عمومی برون شهری و درون شهری نزدیک به شهر اورمیه و توسعه منفصل آن (گلمان)، دسترسی به بزرگراه اورمیه- تبریز و سایر محورهای برون شهری همچون جاده سلماس و جاده مهاباد انتخاب شده است.

ابراهیم مبارک قدم تصریح می کند: وی ابراز می کند: جانمایی ایستگاه راه آهن شهر اورمیه  محرکی برای تحرک و تغییر هویت در بافت سکونتگاه‌های غیرمجاز اطراف شهر استوی بر ارتقای حمل و نقل عمومی گامی برای رسیدن به شهر سالم و بدون ترافیک تاکید کرد و ادامه داد: جانمایی ایستگاه راه آهن شهر اورمیه را می‌توان محرکی برای تحرک و تغییر هویت در بافت سکونتگاه‌های غیرمجاز اطراف شهر دانست.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *