خانه / آخرین اخبار / ترجیح می‌دهم به جای شاهنامه اسطوره “دده قورقود” را بخوانم
مخاطرات پیش روی عدم آموزش زبان مادری در ایران چیست؟

ترجیح می‌دهم به جای شاهنامه اسطوره “دده قورقود” را بخوانم

مقاله‌ای اخیرا از طرف آقای حسن ذوالفقاری، مدیر گروه آموزش فرهنگستان زبان و ادب فارسی، منتشر و ایشان با دلایل بنی‌اسرائیلی کوشیده‌اند نشان دهند که آموزش زبان مادری در مدارس و دانشگاه هیچگونه الزامی نداشته و باعث لطمه به سیستم آموزش و شخصیتی دانش‌آموزان می‌شود. لذا در نوشته حاضر پاسخ کوتاهی به ایشان داده و سعی شده است دلایلی منطقی برای اجرای این قانون طبیعی ارائه شود.

محمد مجنونی – یول‌پرس: آموزش زبان مادری، موضوعی است که سالهاست به خواست عمومی مردم آذربایجان تبدیل شده است لذا همواره یکی از شعارهای انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری برای کسب آرای این منطقه بوده است و این موضوع و حق بصورت جزئی نیز در اصل ۱۵ قانون اساسی پیش‌بینی شده است.

محمد مجنونی-عضو هئیت تحریریه وب سایت یول‌پرس

موضوع آموزش زبان مادری بعد از انتخاب روحانی در سال ۹۲ بطور جدی وارد سیستم آموزش شد اما این موضوع از همان ابتدا با مخالفت‌ها نژادپرستانه همراه شد، افرادی که نژادپرستی خود را در پشت شعارهایی مانند تجزیه ایران، پانتورکیسم، نبود منابع آموزش تورکی، عدم استقبال و … پنهان می‌کردند.

یکی از مخالفان سرسخت آموزش به زبان مادری، فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی بود که از همان ابتدا با ایجاد فشار به ریاست‌جمهوری سعی در تغییر عقیده روحانی داشت و متاسفانه با توجه به لابی‌گری‌ها موفق شدند این شعار انتخاباتی را در حد یک رشته در دانشگاه تبریز تقلیل دهند.

سرانجام رشته زبان و ادبیات تورکی در دانشگاه تبریز با وجود مخالفت‌های مرکز آغاز بکار کرد اما هنوز این اعمال فشار به اتمام نرسیده است بطوریکه برخی سعی در حذف این رشته از لیست سازمان سنجش دارند و هنوز شورای گسترش وزارت علوم آن را تایید نکرده است.

در تداوم این فشارها حسن ذوالفقاری، مدیر گروه آموزش فرهنگستان زبان و ادب فارسی، طی مقاله‌ای به آموزش زبان تورکی اعتراض و آن را با قومگرایی یکی دانسته و خبرگزاری تسنیم نیز اقدام به بازنشر آن نموده است.

ذوالفقاری در این مقاله آورده است: اصل اقدام در جلب اعتماد گویشوران زبان محلی بسیار مفید است اما آنچه این موضوع را دچار مخاطره می‌کند گرایش به قوم‌گرایی و دور شدن از هدف اصلی برنامه است که در غیر این صورت ضمانت اجرایی برنامه را خدشه‌دار می‌کند.

در این نوشته آقای ذوالفقاری بطور غیرمستقیم اعتراف می‌کنند آموزش زبان مادری تنها برای فریب افکار عمومی بوده و مرکزگرایان هیچگونه نیتی برای اعطای حقوق طبیعی و قانونی اتنیک‌ها برای تحصیل زبان مادری نداشتند.

در تعریف قوم و قومگرایی که ایشان اشاره کرده‌اند، باید گفت مفهوم قومیت بعد از انقلاب صنعتی منسوخ و کلمه ملت جایگزین آن شده است چرا که قومیت در گذشته بصورت اشتباه و از طرف سلاطین به معنای گروهی برتر از لحاظ نژاد و خون و زبان و گروهی در درجه دوم با نژاد و دین و زبان غیرکامل، استفاده می‌شد و این تعریف متاسفانه در کشورمان همچنان پابرجاست لذا برای کشور مانند ایران باید از کلماتی مانند کثیرالملله استفاده کرد که در جهان مدرن امروز جایگاهی دارد نه از کلماتی مانند قوم و قومیت.

حال ما اگر مفهوم قومیت این عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی را بپذیریم بهتر است ابتدا تعریفی از قومیت داشته باشیم:

قوم ترجمه واژه   Ethno  یا Ethnos برگرفته از زبان فرانسوی و لاتین است و به گروهی از مردم اطلاق می‏شود که در برخورداری منشأ ، نژاد، تاریخ ، سرزمین ، فرهنگ ، دین، ادبیات ، موسیقی ، زبان ، دایره همسر گزینی ، آداب ورسوم ، اعیاد ومناسک جمعی ، عادات ، کسب غذا خوردن و لباس پوشیدن و سرنوشت مشترک دارای هویتی متفاوت و متمایز از دیگر اقوام و گروهها‏ی اجتماعی می‏دانند. ( هاتچینسون  ؛ ۱۹۹۶)

قوم به گروهی از افراد اطلاق می‏شود که به یک فرهنگ، زبان ، آداب ورسوم تعلق داشته و از این طریق شناخته شوند.( پانوف، ۱۳۵:۱۳۶۸).

قوم، اجتماعی از افراد است که دارای “منشأ مشترک” (اعم از واقعی یا خیالی )، “سرنوشت مشترک‏‍”، “احساس مشترک ” و ” انحضار نسبی منابع ارزشمند مشترک ” ( پاداش ، زور ، احترام ومعرفت )‏ می‏باشد و در ارتباط با سایر گروههای و اقوام و بر اساس رموز و نمادهای فرهنگی مشترک در یک میدان تعامل درون گروهی با کسب هویت جمعی ، مبدل به ” ما” می‏شوند .   (چلبی،۱۳۷۸:۱۴۱).

با توجه به هر سه تعریف از قومیت متوجه می‌شویم قومیت به اجتماعی از گروه است که دارای اشتراکاتی خاصی هستند و هیچگونه سخنی از برتری گروهی به عنوان ملت در راس هرم و سلطه بر گروه‌های کوچک به عنوان قوم نشده است و از نتایج این تعاریف اگر ساختار ایران را قومی بدانیم باید تمام گروه‌ها را در دایره قومیت آورد مانند قومیت فارس، قومیت تورک، قومیت کرد، قومیت بلوچ، قومیت لر و … .

لذا تعریف فارس زبانان به عنوان ملت غالب و گماردن بقیه به عنوان قومیتی که باید عادات، زبان و فرهنگ آنان را بپذیرند، نمود کاملی از نژادپرستی است چرا که اگر ساختار ایران را همانند نظر ذوالفقاری، قومی بدانیم باید تمام قومیت‌ها همانند قومیت فارس حق ابراز وجود داشته باشند در غیراینصورت باید پذیرفت ایران کشوری است نژادپرستانه از طرف قومی برعلیه قومیت‌های دیگر.

لذا باید گفت اعمال تک‌زبانی از طرف یک قومیت کشور، قوم‌گرایی است نه خواست حقوق تحصیل زبان مادری .

مدیر گروه آموزش فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه آورده است: ” در برخی استان‌ها مانند زنجان کتاب «آنادیلی» در سال ۱۳۹۵ و جهت آموزش زبان مادری با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان منتشر شده است. این کتاب از چند جهت قابل تأمل و نقد است: از بعد آموزشی قاقد روش آموزشی، آوانگاری واحد و رسم‌الخط یکسان است؛ از بعد فنی تصاویر ناقص و فاقد جنبه‌های هنری است و از بعد محتوایی غیر مستقیم به ترویج قوم‌گرایی می‌پردازد، استانداردهای نامعتبر دارد و به جای استفاده از گویش‌های معمول آذری‌زبانان از واژگان تورکی استانبولی و گاه نامانوس بهره می‌گیرد. جز این اقدامات پراکنده دیگر نیز صورت گرفته که باید با دقت و حساسیت و بی‌دخالت تعصب و با در نظر گرفتن منافع ملی حمایت و هدایت شود. ”

کسی منکر وجود نواقص و ایراداتی در کتاب «آنادیلی» نیست چراکه نوشته شده توسط یکی از اساتید زبان تورکی است نه کارگروهی از نویسندگان و اساتید و صاحبنظران تعلیم و تربیت آموزشی کشور. اما وجود ایرادات نمی‌تواند دلیلی برای تضییع حقوق قانونی باشد.

ایشان “ترویج قوم‌گرایی” و “استفاده از واژگان تورکی استانبولی” از نواقص این کتاب دانسته‌اند که به نظر می‌رسد این شخص انتظار داشتند شخصیت‌ها و محتویات کتاب «آنادیلی» خارج از فرهنگ، هویت و شخصیت‌های غیرتورک باشد و زبان ادبی آن زبانی با ساختار کلماتی غیرتورکی اصیل و غیرمتناسب با ادبیات غنی این خطه باشد؛ یعنی استفاده از زبانی که در بین مردم آذربایجان به “زبان تورکی صدا و سیما” مشهور است.

زبان تورکی در آذربایجان سالهاست که به علت عدم تدریس، شاهد نابودی کلماتی بوده و هست و جایگزینی این کلمات با کلماتی غیرتورکی نه تنها کمکی به این زبان نمی‌کند بلکه روشی است برای تسریع نابودی این زبان.

ایشان در ادامه دست به تفسیری خلق‌الساعه از اصل ۱۵ قانون اساسی زده و نوشته است: ” اصل پانزدهم بر آموزش ادبیات در این مناطق تأکید دارد. اما اغلب بر آموزش زبان تاکید می‌کنند. آموزش زبان در خانه و به کمک والدین انجام می‌شود و کودک دوزبانه با زبان مادری سخن می‌گوید و به آموزش آن نیاز ندارد، بلکه باید اکنون زبان ملی و در گامی فراتر ادبیات محلی خود را فراگیرد و به نسبت و ارتباط زبان ملی و مادری پی ببرد و در جهت تقویت هر دو بکوشد. اما برخی جدایی‌طلبان و قوم‌گرایان همواره، بی‌توجه به مسائل فرهنگی و ملی، خواسته‌اند تحت لوای این موضوع اهداف خود را دنبال کنند که هوشیاری مسئولان را می‌طلبد. ”

چنین تفاسیری از این اصل قانون اساسی برای مردم آذربایجان آشناست، تفاسیری که بهانه‌ای شده است برای منع تورک‌ها از حقوق اولیه‌شان؛ تفاسیری که در ذهن قانونگذار نبوده بلکه زاییده ذهن نژادپرستانی است که با مغالطه بر روی کلمات “ادبیات” و “زبان” سعی در سنگ اندازی برای اجرای آن دارند که در نوشته ذوالفقاری نمود بهتری دارد.

ایشان آموزش زبان تورکی را به خانواده‌ها و زبان فارسی را به مدارس واگذار کرده‌اند، مدارسی که در آن فریاد “زبان فارسی را پاس بداریم” گوش فلک را کر کرده است و عاملی برای نابودی زبان مادری دانش‌آموزان و تضاد شخصیتی و روحی آن‌ها در جامعه شده است و این نکته خطرناک و ریزی است که در این نوشته آمده است یعنی “نابودی زبان مادری در طول نسل‌ها”.

ذوالفقاری در ادامه می‌نویسد:” دانشجو و دانش‌آموز تورک‌زبان زمانی «دده قورقود» برایش شنیدنی است که شاهنامه را خوانده باشد نه آنکه بخواهد «دده قورقود» را به جای شاهنامه بنشاند.”

باید در پاسخ گفت شاهنامه کتابی در ترویج نژادپرستی و تحقیر غیرفارس‌ها از جمله تورکها و عرب‌هاست و این کتاب کپی شده از اساطیر ملت‌های دیگر با تغییرات جزئی است که برای دریافت پول و انعام نوشته شده است اما کتاب “دده قورقود” کتابی است حماسی در تعریف از شجاعت مردم تورک بدون تحقیر نژادی.

هر اتنیکی با توجه به حافظه تاریخی و باورهای خود منطقی است افسانه‌ها و اساطیر خود را بخواند نه اینکه افسانه‌های خیالی و تحمیلی غیرخود؛ از اینرو طبیعی است که مردم آذربایجان و دانشجویانش بخواهند دده قورقود بخوانند تا شاهنامه‌ای که برعلیه آنها نوشته شده است.

مدیر گروه آموزش فرهنگستان زبان و ادب فارسی در انتهای مقاله خود نبود منابع پژوهشی را از جمله موانع بر سر راه آموزش زبان مادری در ایران می‌داند و می‌نویسد: ” اکنون در مراکز پژوهشی و طی همایش‌های منطقه‌ای به این مقوله می‌پردازند. اصولاً موضوع گویش‌ها و تحولات آنها را باید در این مجامع بررسی کرد. چنانکه هرساله نشریات متعدد در تراز علمی پژوهشی با این محوریت منتشر می‌شود و برخی دانشجویان در مقاطع مختلف کارشناسی ارشد و دکترا نیز پایان‌نامه‌های خود را در رشته‌های مردم‌شناسی، ادبیات فارسی و زبان‌شناسی به این موضوعات اختصاص داده‌اند. آنچه ما به آن نیاز داریم، پژوهش در این زمینه است، نه آموزش. اگر بخواهیم در مدارس مناطق دو زبانه دوباره تورکی یا کردی درس بدهیم، زیره به کرمان برده‌ایم. چه بسیار دانش‌آموزانی که حتی در مقاطع دبیرستان نمی‌توانند به راحتی با زبان ملی خود سخن بگویند. تدریس دروس به زبان محلی عامل این نارسایی است. گاه در مدارس مناطق دو زبانه شاهدیم انس یا تعصب یا خوش‌بینانه‌تر سهولت در آموزش باعث شده معلمان به زبان محلی تدرسی کنند. از طرفی تکلم با زبان مادری در خانه و محیط، دانش‌آموز را از آموزش زبان ملی دور می‌کند؛ به طوری که پس از فراغت تحصیل از دبیرستان نیز نمی‌تواند با مردم دیگر شهرها ارتباط برقرار کند. ”

در خصوص منابع پژوهشی باید اساتید زبان تورکی، پژوهش و نظر اصلی را ارائه دهند و در این خصوص “اسماعیل مددی” مدرس دانشگاه و تورکولوژ معتقد است: ” زبان تورکی نه تنها کمبود منبع برای آموزش در ندارد بلکه زبان تورکی به قدری منابع در خود جای داده است که برای ۱۴۷ واحد دوره لیسانس ما را دچار سردرگمی کرده است و حتی منابع ما توانایی پذیرش دانشجو در سطوح فوق لیسانس و دکترا و حتی بالاتر را داریم و این زبان به اندازه‌ای بکر است که امکان نوشتن صدها تز دکترا وجود دارد و زبانمان جنگلی از میوه‌هاست که شاخه‌های دست نخورده مانده است.

لذا بهتر بود آقای ذوالفقاری قبل از کتابت مقاله خود از اساتید زبان تورکی جویای منابع می‌شدند تا افکار و اعتقاد متعصابه خود.

در خصوص اثرات آموزش به زبانی غیرمادری پژوهشگران مقالات زیادی نوشته و این موضوع را گوشزد کرده‌اند؛ در این‌خصوص دکتر “حسن عشایری” عصب‌شناس مشهور کشورمان می‌گوید :” از نظر علم عصب‌شناسی، ثابت‌شده که آموزش زبان مادری، به آموزش زبان‌های دیگر، آسیب نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رساند بلکه به تقویت آن می‌انجامد، آموزش زبان مادری، باعث غنی‌سازی زبان دوم هم می‌شود. باورهای درونی انسان با زبان مادری پردازش می‌شود ، به بیان عمومی باید بگوییم که : زبان مادری بخش مهمی از هویت جوهری و خویشتن خویش انسان است. و زبانِ اول فقط سخن گفتن نیست، هوش هیجانی و عاطفی انسان است. یک تورک‌زبان، حیدربابای شهریار را به‌گونه‌ای می‌فهمد که دیگران نمی‌توانند بفهمند”. (ایسنا – ۲ مرداد ۹۵)

موضوعی که ذوالفقاری آن را بهانه‌ای برای عدم آموزش زبان مادری می‌داند عدم ارتباط با شهرهای دیگر است، در این‌خصوص  باید گفت که علت اصلی عدم این ارتباط تعریف لهجه‌ای فارسی به نام لهجه معیار در تهران است که عدم تکلم با این لهجه نوعی خودکم‌بینی در غیرفارس‌ها ایجاد کرده است که تحقیر و توهین به غیرفارس‌ها عامل تشدید کننده این موضوع بوده است.

آمار ارائه شده نشان می‌دهد استان‌های هرمزگان، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان و دیگر استان‌های غیرفارس بیشترین آمار ترک‌تحصیل را دارند و آمار قبولی دانش‌آموزان در کنکور نشان می‌دهد دانش‌آموزان غیرفارس کمترین قبولی را در رشته ادبیات انسانی برخلاف ریاضی- فیزیک و تجربی دارند که شاهدی بر اثرات زیان‌بار عدم تحصیل زبان مادری است.

سخن آخر اینکه متاسفانه افرادی مانند آقای ذوالفقاری در ایران کم نیستند که هنوز معتقد به افکار تک‌زبانی در سیستم آموزشی کشور هستند، موضوعی که در تمام کشورهای جهان منسوخ شده است ولی در کشور ما چندزبانی را عامل واگرایی می‌دانند غافل از اینکه پافشاری بیش از حد به این موضوع و ممانعت از تحصیل زبان مادری می‌تواند عاملی برای ایجاد “خود” و “غیرخود” در کشور شده و اتحاد کشور را به طرف واگرایی سوق دهد.

 

 

 

۴۳ دیدگاه‌ها

  1. چیزی که چند وقته من رو درگیر خودش کرده اینه که اکثریت صاحبان نفوذ در ایران پرورش یافته مکتب فکری اروپایی هستند. مکتب فکری که بعد از عصر روشنگری اروپا آغاز شد. همان مکتب فکری که یکی از افراد شاخصش لوتر بود. همان لوتر که کتاب دعا برای مسیحیان برای در امان ماندن از «ترکان» نوشته است. ما با کسانی طرف هستیم که پرورش یافته جریان فکری هستند که نفرت از ترکها از پایه‌های آن است. تعجبی هم ندارد که فرانسه و انگلیس ارامنه و آشوری ها را مسلح کند تا ما قتل عام شویم. تعجبی ندارد که آلمان به پژاک و پ.ک.ک سلاح می فرستد. چیزی که تعجب دارد این است که کسانی از ما که ادعای هویت گرایی دارند فضای ذهنی خود را در مکتب فکری اروپایی بسط می دهند.

    بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِیمِ
    لِإِیلَافِ قُرَیْشٍ ﴿١﴾ إِیلَافِهِمْ رِحْلَهَ الشِّتَاءِ وَالصَّیْفِ ﴿٢﴾ فَلْیَعْبُدُوا رَبَّ هَـٰذَا الْبَیْتِ ﴿٣﴾ الَّذِی أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَآمَنَهُم مِّنْ خَوْفٍ ﴿۴﴾
    برای همبستگی قریش‌ (۱) همبستگیشان در کوچ زمستانی و تابستانی‌ (۲) پس باید صاحب این خانه را بپرستند (۳) همان که ایشان را پس از گرسنگی خوراک داد و پس از ترس، ایمن داشت‌ (۴)

    ما به همبستگی نیاز دارید. حول ایدئولوژی که در هزاره گذشته موجب عزت ما بود.




    30



    2
  2. تا حالا انقدر مزخرف یه جا ندیده بودم . آخه کسی که دده قورقود رو نمونه حماسی و شاهنامه رو نمونه نژاد پرستی بدونه یه احمق بیشتر نیس . من خیلی سعی کردم شاید وجدان نداشته شما رو ببینم ولی چه میشه کرد که شما مزدورانی بیسواد و احمق بیشتر نیستید . خلاصه مزخرفات شماها حتی تو تبریز هم خریدار نداره .هر کس یه نگاه به کسانی که مقالات شما رو میخونن بندازه میفهمه که اندازه این حرفها نیستید که بخواید درباره تاریخ یا ادبیات ایران حرف بزنید . خلاصه گور پدرتون . آخه کدوم احمقی تو یه کشور از چند ملت حرف میزنه ؟ فعلا دولت شماها رو نگه داشته تا از اختلافات و اب گل آلود ماهی بگیره . به وقتش شمارو هم مثل تفاله از ایران میریزیم بیرون




    6



    48
    • فرهنگ و ادبتون و اندازه و قدرو فیمتتون و البته سلامت یا عدم سلامت روانتون کاملا از لحن نوشته هاتون تراوش میکنه. فقط خوندن کامنت شما کافیه تا به کل شخصیتتوندپی برده بشه.




      24



      5
      • کسی که به فردوسی دروغ میبنده و سایتی که فقط از بدیهای فردوسی و کوروش گفتن براش نشونه صداقت و روشنگریه ، وقتی حتی یه بار با کسی که مخالف ایده های نژاد پرستانشه مصاحبه نمیکنه و همیشه یه طرفه به قاضی میره ، نشون میده که از روی بغض و کینه و عداوت مطلب میزاره ، لیاقتش همین جور حرف زدنه . اول یه بیت از فردوسی بزارید بعد بگید نژادپرسته




        6



        26
    • ادبی که مامی خواهیم ازشمافارس زبان بیاموزیم کاملامشخصه.تماما نفرت ازحرفات میباره.عوض اینکه مسله راتحلیل بکنی وبامنطق جواب بدی یه مشت چرندیات تحویل میدی.آنوقت انتظارداری ملل دیگرزیرنظرعقایدوادبیات شمابزرگ بشه.به نظرت میشه.کلاهت راقاضی بکن




      17



      0
  3. با سلام قسمتی از متن که درآن اشاره به تدریس کتاب تورکی در مدارس زنجان شده صحیح تمی باشد.
    چرا که هیچگونه کتاب آموزش ترکی در مدارس زنجان تدریس نمیشود
    اینشاالله گون او گون اولسون کی اؤز آنا دیلیمیزده مدرسه ده یازاخ و اوخویاخ.




    37



    2
  4. ممنون از یول پرس خیلی مفید بود بلاخره این نقاب از چهره فاشیسم میوفته و چهره کریح نژادپرستی برای همگان علی الخصوص آذربایجانی های عزیز نمایان خواهد شد آنوقت هست که دیگه حنای جماعت فاشیسم رنگی نخواهد داشت .تحصیل به زبان مادری حق هر ملتیست. یاشاسین ایگیدلریمیز




    32



    2
    • زبان مادری کل اقوام ایران فارسی است. اگر منظورتون آموزش به زبان وارداتی و غیر میهنیه تورکی هست که این زبان در دانشگاه هم تدریس میشه و همیشه ظرفیتهاش خالی میمونه. همین امر نشاندهنده عدم استقبال ترک زبانن آذری هست. پس بیخود قیافه حق به جانب نگیرید و مظلوم نمائی نکنید.




      7



      24
      • راستی میگی فارسی زبان مادری اقوام ایران است ولی ما درباره آذربایجان عزیز حرف می زنیم




        16



        2
      • تورکی زبانان اذری کیه باباته
        تو نمیخواد بهذفکر زبان تورکی باشی تو بهتره به فکر گویش در پیتی خودت باشی که کم کم داره نابود میشه
        اگر وارداتیه لغات تورکی را فقط دوتاش را میگم از گویشت برداری لال میشی به من واو چی میگی ؟؟؟؟




        10



        3
      • ظاهراتنهاملتی که دراین مورداظهارنظرنمی کنند ترکها هستن یا شایدهم این فاشیستها ازآزادی اظهارنظراین رسانه سو استفاده میکنن شایدکه نه بایدبگم حتما




        4



        1
  5. با سلام
    واقعا جای تاسف دارد که این چنین بینشی نسبت به فرهنگ و زبان سایر ملل وجود داشته باشد این تنها دیدگاه اقای حسن ذوالفقاری نیست، این دیدگاه یک فرهنگ به یک فرهنگ دیگر است که از آثار فرهنگی و تاریخی آن فرهنگ مهاجم نشات می گیرد. بنده شخصا مطالعاتی در زمینه تاریخی دارم در کتابخانه های خودمان اگر گشت و گذاری بزنید متوجه خواهید شد که اکثر قریب به اتفاق آثار تاریخی در ایران نگاهی منفی همراه با بغض و کینه نسبت به سایر ملل و بخصوص ترک ها دارند. نگاه ما خوبیم … برای مثال چند تا از تحلیل های تاریخی نسبت ترکان ایران را بازگو میکنم که اکثرا شنیدیم، ترک های ایران ترک نیستند آذری هستند، ترک های ایران با هجوم دیگر ملل ترک شدند آنها ترک نبودند. ترک ها ایرانی نیستند آنها به ایران مهاجرت کردند ایران سرزمین اصلی آنها نیست ترک ها بیگانه هستند. ترک ها قوم وحشی و بیابان گرد به دور از تمدن بودند. مغول ها حمله کردند و اینها را ترک کردند. و اخیرا هم یک کتابی رو مطالعه می کردم ترک ها مثل یه کالا به ایران آورده شدند که به صدر اسلام بازمی گرداند که با این هدف که از ترک ها به عنوان برده جنسی استفاده شود و پر است از این واژه گان و جمله های به دور از اخلاق و فرهنگ در کتابخانه هایمان که قرار است منشاء فرهنگ سازی یک کشور را به عهده گیرد. با چنین منابع فرهنگی در کتابخانه هایمان به اقای ذوالفقاری من این حق می دهم که حتی صحبت کردن به ترکی در خانه هایمان را هم ممنوع کند او و دیگران حق دارند ما در مقابل چنین فرهنگستانی محکوم به فنا هستیم.




    24



    4
  6. ترجیح می دهم به جای منشور کوروش به یاسای چنگیز افتخار کنم




    25



    6
    • مهران تراختورچي

      منشور کوروش قلابی و زاییده توهم صهیونیستیست . برای اثبات قلابی بودن منشور جعلی کوروش بهتره گفته های دکتر اسماعیل روازاده ( http://www.ravazadeh.com/fa/content/ehyaye-salamat-bnews/4069–200-.html ) را دوستان مطالعه کنند .




      14



      2
    • یاساهای چنگیز خان به زبان مغولی و به مغولی نوشته شده ولی منشور کوروش به زبان و خط بابلی توسط روحانیون بابلی نوشته شده.




      5



      2
    • افتخار به منشور کوروش لیاقت میخواد. شما همون به یاسای چنگیز خونخوار افتخار کن عزیزم. خلایق هر چه لایق




      3



      13
    • برادرعزیزمگرکوروش منشورداره که بخونیم یانه؟منشورجعلی کوروش یک طرزفکره..طرزفکری که انگلیس واسراییل به کمک رضاپالانی پدیدآوردن..عمدتابرای رویارویی اعراب وایرانی..چون زمان رضاپالانی وپسرش تمام اعراب علیه اسراییل بودن.فلذابرای تضعیف اعراب یه منشورجعلی درآوردن که ای بابا اعرابی که به شمامیگن مجوس.ببینیدچه تاریخی داشته اید.رهبرانقلاب هم بادرایت کامل به این مطلب که پی بردن .ازهمان زمان جلوی کوروش پرستان ایسادن.دلیلم هم اینه که رهبرانقلاب چراجلوی افکارفاشیستی وپلیدفردوسی موضع نگرفته..؟چون اجانب هیچ سو استفاده ای ازفردوسی شارلاتان انجام ندادن..التماس تفکربرای نژادپرستان که میفرماین چراما ژاپن نشدیم.پ ن…میخایین بااین افکارپلیدتان ژاپن بشویم..




      10



      1
  7. ساغ اولون گوزل یازیدی.




    18



    0
  8. با سلام خدمت زحمت کشان رسانه یول پرس
    متن مقاله آقای ذوالفقاری و حتی مقالات قبلی ایشون که در تسنیم منتشر شده رو خوندم. دیدگاه ایشون با افشار و فروغی و کسروی هیچ فرقی نداره.
    اگر آموزش زبان تورکی به تورکان میشه زیره به کرمان بردنه آموزش زبان فارسی به فارس زبانان چیه؟
    اگر تورکان قراره زبانشون رو در خانه آموزش ببینند چرا فارسها هم همین کار رو نمی کنند؟
    ایشون میفرمایند برای داشتن کار باید فارسی رو خوب بلد باشید اگر شما به آلمان برید چه میکنید؟ آلمانی یاد می گیرید.
    چرا ایشون کشور سوئد یا کانادا رو مثال نمی زنه؟ ما که مهاجر نیستیم. ما به عنوان ساکنان این آب و خاک حق داریم زبانمان را داشته باشیم آموزش ببینیم و در اجتماع به صورت فعال استفاده کنیم.
    ادبیات فارسی برای فارسها شیرین است. من به عنوان یک تورک هیچ علاقه ای به فارسی و شاهنامه و غیره ندارم. دده قورقود، فضولی و … ادبیات ما را شکل می دهد

    حنای نژادپرستی و فاشیسم فارسی دیگر رنگی نداره. و بالاخره سایر ملت ها حقشون رو از نژادپرستان پان فارس خواهند گرفت.

    تورک دیلینده مدرسه
    اولمالی دیر هر کسه




    20



    4
    • البته منظور قوم گرایان زبان نیست
      کدام انسان ساده ای باور میکند منظور قوم گرایان در حالی که از جنبه های اقتصادی و شغل مشکلات زیادی در کشور وجود دارد فقط آموزش زبان مادری باشد ؟!
      هدف نهایی قوم گرایان جدایی طلبی است که عرض خود میبرند و زحمت دیگران میدارند




      4



      13
  9. صد بار از این سایت خواستم نمونه های نژادپرستی شاهنامه رو بزاره ، اونایی هم که نخوندن ( که مطمئنم هیچکدوم نخوندید ) ببینن که فردوسی فقط چند بار درباره ترکان چین حرف زده ، هیچ وقت درباره توران حرف بدی نزده . تورانی ها همونقدر کارای زشت دارن که خیلی ایرانی ها هم انجام دادن ، حتی ننگ فرزند کشی رو برای رستم اوورده ، شخصیت ها سیاه و سفید صرف نیستن . در ضمن حقایق تاریخی رو نمیشه انکار کرد . ترکان تو دربار خلفای عباسی هم بودن ، تاریخ طبری و تاریخ نویس های عرب هم درباره وحشیگری هاشون گفته ، اونها هم پانفارس و مزدور رضاخان بودن ؟ اگه ما بگیم خسروپرویز یا اردشیر دوم هخامنشی خیلی ها رو کشتار کردن یعنی داریم ضد ایران یا فارس حرف میزنیم ؟ شماها که ادعای رسانه بودن دارید یه خط درباره کشتارهای غزنویان تو هند یا مغول ها و تاتارها نوشتید ؟ فقط فردوسی بده ؟ اگر یک بار شاهنامه رو میخوندید میفهمیدید که فردوسی به معنای واقعی یک حکیم بوده . ایرانی ها کی تو تاریخشون به هند ( جز محمود و نادر ) یا چین حمله کردن ؟ که بگیم با ملل دیگه بد بودن . ولی کشتاری که مغول ها و تاتارها و اعراب و انگلیسی ها و روسها تو ایران کردن ، اونهم بدون اظهار پشیمونی ، دلیلی برای احترام گذاشتن بهشون میزاره ؟




    4



    17
    • ترکها خوب بودند
      فقط فارسها و ایرانی ها بد هستند




      7



      1
    • برادرنمونه حمله به دیگرملل و کشتارآنهادرتاریخ جدبزرگوارتان پدیداره..به گفته هرودت جدبزرگوارشمادست کم به دهها ملل دیگرحمله وکشتارکرده.که البته شمابه آن افتخارمیکنیدولی نوبت به لشگرکشی افشارومغول وتاتار رسید شدن وحشی..من کارجدبزرگوارکوروش بزرگ وکوچک را بد نمیدانم چون درآن زمان کشورگشایی کارپسندیده ای بود..اینجافقط طرز فکرشمانکوهیده است که جدبزرگواررا پیغمبرمینامی ولی شاهان ترکان راوحشی




      9



      1
  10. ما اقوام ایرانی یا به هر تعریفی ملت های ایرانی باید به شناخت برسیم. ابتدا به شناخت از خود و سپس یکدیگر .لازمه این شناخت آزادی اندیشه ، نمودهای اولیه تمدن مانند حق تحصیل و حق زبان ، و تداوم همبستگی … وقتی یک کرمانشاهی میبیند ک من تورک درد او را درد خویش میبینم و جانفشانی میکنم برایش… پس تورک برایش انسانیت ورای نژاد است. و این سیاسیون و عوامل تفکر انگلیسی و صهیونی هستند که هم حقوقمان را پایمال می کنند و هم ایرانمان را به نابودی میکشانند… باید کتاب بخوانیم و به ایران و ناموس و زبانمان و هموطنانمان متعهد باشیم. این ماییم ک جان سپر ایران می کنیم، نه مزدوری ب مانند ذوالفقاری ها




    5



    4
    • دمت گرم . البته لازمه اش اینه که قبول کنیم در طرف مقابل هم مزدورانی هستن که منافع امثال آنکارا و باکو رو به منافع مردم زابل و یاسوج و آبادان ترجیح میدن به بهانه کارهایی که امثال مسولان آموزش و پرورش و … میکنن . تو زلزله کرمنشاه مشخص شد که از نظر مردم ایران تفاوت های قومی و مذهبی و زبانی هیچ اهمیتی نداره ولی کسان دیگه اینها دلیل اختلاف و جدایی میکنن .




      4



      8
  11. اولا” هیچ ترکی مجبور نیست نیست فارسی حرف بزند و در جامعه به زبان خودشان حرف میزنند
    ثانیا” هیچ ترکی مجبور نیست در مدارس ایران تحصیل کند و میتواند برود در ترکیه و یا آذربایجان زبان ترکی تحصیل کند
    ثالثا” اگر بپذیریم ایران کثیرملله است باید بپذیریم ایران کثیر و دولت و یا کثیر و حکومت است ( طبق خواست قوم گرایان ) ولی عملا” چنین چیزی وجود ندارد و ایران کشوری تک ملتی با چندین قوم است

    به هر حال به عقیده من بهتر است آموزش زبان فارسی هرچه سریعتر در تبریز و شهرهای تابعه آن ملغی گردد




    5



    11
    • یک نظردیگرازیک فاشیست دیگر..به قرآن بحث باشما آب در هاون کوبیدنه..و وقت تلف کردن..شماها از طرف امثال ذولفقاری ها اجیرشده ایدتا وقت ملت آزربایجان را به طرف بطالت ببرید..وای برشما ملت …..صفت




      8



      3
    • آیدین زنگان تورکو

      تو و امثال تو مثل کسی میمونه که خودشو به خواب زده و به هیچ وجه نمیشه بیدارش کرد. آخه مگه فقط تبریز و اطرافش فقط تورکن؟؟! حداقل ۳۰ درصد این مملکت تورکه. حداقل ۱۰ درصدش کرده و بیش از ۱۰ درصدش هم عرب و بلوچ و تورکمن و… که حتی گیلکها و لرها هم خودشون رو فارس حساب نمیکنن با این حساب بیش از ۷۰ درصد این مملکت فارس نیستن‌. در مورد زبان به اصطلاح فارسی هم خود رئیس فرهنگستانتون گفت که بیش از ۵۰ درصدش عربیه و اگه تو لغت نامه دهخدا رو نگاه کنی متوجه میشی بقیه اش هم تورکی و انگلیسی و فرانسوی و…. هست.
      نتیجه: ۱.بیش از ۷۰ درصد این مملکت فارس نیست.
      ۲. لهجه فارسی بیش از ۸۰ درصدش از زبان های دیگه است.
      حالا به نظرت چرا باید اون ۷۰ درصد اقوام دیگری که در این مملکت زندگی میکنن باید به لهجه ای بخوانن و بنویسن که بیش از ۸۰ درصدش عاریه ایه؟!!
      در حالی که زبانهای خودشون مثل تورکی یا عربی جزو با قاعده ترین و قوی ترین زبانهای دنیاست و حداقل در ۶‌کشور به عنوان زبان رسمی حساب میشه.




      3



      0
  12. دده قورقود که در قزاقستان تالیف شده باید در ایران بعنوان زبان مادری مردم آذربایجان تدریس شود !

    جای تعجب است که ترکها بعد از ۸۰۰ سال مهاجرت به ایران هنوز خود را ترک میدانند نه ایرانی
    با این وضعیت این کشور پیشرفتی نخواهد کرد چون هژمونی اجتماعی وجود ندارد
    به عبارت ساده تر شما در یک فلات با ملتها و حکومتهای کوچک محلی طرف هستید
    لذا انتظار پیشرفت و توسعه در این سرزمین بیهوده است
    جالبه که ترکها حاضرند منافع ایران را به پای کشورهای خارجی نظیر ترکیه و آذربایجان هزینه کنند !!
    مانند قضیه کرکوک و جمهوری قره باغ




    6



    13
    • آدم باانصاف شماکه منافع ایران را به جیب ارمنی غاصب میریزید که نه ازنظردین ونه ازنظرژن باشماها هیچ قرابتی ندارند حرفی نباشه .ولی اگرمابخواهیم ازفرهنگ آزربایجان ونرکیه که هم نژادما وهم کیش ما هستند جای بخث وجدل باشد وما میشیم بیگانه پرست…کمی انصاف داشته باش




      7



      1
    • شهریار ماکولو

      جناب رضایی هر چقدر هم تلاش کنی ادای روشنفکرها رو در ادبیاتت جاری کنی اما روح و روان گفتارت بوی تعفن نژاد پرستی میده تو و همفکرانت منافع ملی رو در یمن و لبنان و فلسطین و سوریه و .. میبینید اما حاضرید از نسل کشی و اشغال بخشی از یک کشور مسلمان شیعه را بدلیل اینکه تورک هستند لذت ببرید و معترضین انگ تجزیه طلبی بزنید.
      دوست عزیز کشوری که بخش از مردمش رو مهاجر و اجنبی بداند و بخش دیگر را فاتحین ثریا محکوم به چند پاره گی هست.




      6



      3
      • سیاست ایران در یمن و سوریه را مقام معظم رهبری تبین فرمودند نه مشتی نژادپرست مثل شما که فقط عینک قومی بر چشم دارید




        3



        3
    • اگر ترکها ۸۰۰ ساله اومدن و هنوز ترکی حرف میزنند پس جای تعجب داره که دری زبانها هم که از افغانستان به ایران اومدن هنوز دارن دری ( فارسی) حرف میزنند. در حالی که باید به لری و یا بلوچی تکلم کنند!




      7



      2
  13. ماتی که باسوادش تو باشی وای به حال مردم بیسوادتان
    «« جای تعجب است که ترکها بعد از ۸۰۰ سال مهاجرت به ایران هنوز خود را ترک میدانند نه ایرانی »»
    یعنی تو بری امریکا ، امریکایی و انگلیسی زبان میشی ؟ ما با چه کسانی سر وکار داریم که در فاشیستی همتا ندارند نژادپرستی وخود بزرگ بینی کورتان کرده فکر میکنید ایران یعنی فارث ، نه خیر من تورک هستم فضا برم هم تورکم زمین باشم هم تورکم و منافع ملت تورک برایم مهمتره تا دیگران ، چرا فکر میکنی تو میتونی از دری گویشها دفاع کنی ولی بقیه ملتها نمی توانند ؟ چرا فکر میکنی فقط هرکاری تو میتونی بکنی بقیه باید خیر زبان فرهنگ شان را بزنند ، چرا گویش تو باید تدریس بشه و بودجه داشته باشه ؟، چرا از مالیات من تورک وعرب وبلوچ هزینه پیشرفت گویش تو بشه و با پول خودم عامل نابودی زبان خودم بشم اگر اینکار را بکنم میشوم وطن پرست ولی اگر حقم را بخواهم میشوم تجزیه طلب ؟ من ترجیح میدهم منو تجزیه طلب خائن وهر چی دوست داشتی باشم ولی به زبان وملتم خیانت نخواهم کرد .واین راه که تو میروی به فارثستان میرود




    12



    1
  14. دده قورقود در قزاقستانی تالیف شده که بخشی از تورانه. اصلی و کرم تبریزی بودند اما حکایتشون از استانبول تا سین کیانگ چین زبانزد مردم تورک و تورانه اینها نشانه های نا گسستنی بودن پیوند تورکهای تورانه از استانبول تا سین کیانگ




    14



    1
  15. رضایی ورستمی و… تمامی روشنفکران کوت به فکربارزانی و کشور کوتستان کبیرباشند.




    8



    0
  16. دوستان من خودم ترک همدانم ؛ولی کردی وفارسی رو مسلطم و به نظرم کردی وفارسی هردو دریایی از زیبایی هستند ،همونطور که زبان ترکی عزیز ماهم فوق العاده زیباست .بحث نژاد پرستی نمیکنم و ننگ بر تجزیه طلب .من فقط میگم به کشورهای چند زبانه دنیا نگاه کنید ببینید چطور از زبان تمام گروه های زبانی حراست میکنن مثل سوئیس ،مثل کانادا ،مثل روسیه ،مثل اسپانیا ،

    حرف من یک چیزه:همه ی ایران برای همه ی ایرانی ها

    ما هموطنیم و باید حقوق برابر داشته باشیم .دوران پانتورک وپان ایرانی و پان عرب گذاشته ؛زنده باد ایران و تمام اقوامش :فارس،ترک،کرد،لر،عرب،بلوچ،ترکمن،تات،طالش،گیلک،مازنی.




    2



    4
    • نه هموطنی اولان نه هموطنی؟
      نظریاتی اوخو گور هموطن وار؟ بونلارین سوزو بودورکی : بیزده اوینییاق سیزده یییاق
      تاریخ بویو بونلارین تومانین ساخلامیشوخ بودا بونلارین دوشونجه سی دیر!!!
      اورمو ، سلماس ، ماکو میللتی ، پولا خاطیر توپراق ساتمیین شیش باتسین او نفسه کی پولا خاطیر توپراقین ساتیر




      4



      0
  17. ما هموطنی پانفارث و پانکوت و داعشی و بارزانی زاده نداریم.هموطن های ما عربهای الاهوازند هموطنهای ما بلوچها هستند که درعصری که لحاف وتشک هم هوشمندشده ایشان هنوزازحقوق اولیه شهروندی محرومند.اونوقت روشنفکربه اصطلاح هموطن من.صحبت از وحدت میزند.
    اشاره به مناطق تورک نشین نکردم به این دلیل که مغزمعیوبت برداشت دیگری نکند.




    6



    0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *