خانه / آخرین اخبار / برنامه ریزی برای استفاده تجاری از راه آهن آستارا ، از عملیات اجرایی جلوتر است
قائم مقام راه آهن جمهوری آذربایجان:

برنامه ریزی برای استفاده تجاری از راه آهن آستارا ، از عملیات اجرایی جلوتر است

قائم مقام راه آهن جمهوری آذربایجان گفت: شرکت های بزرگ تجاری کشورهایی نظیر اوکراین، گرجستان، روسیه، بلاروس و فنلاند را برای استفاده از خط ریلی آستارا - آستارا راضی کرده ایم و برنامه ریزی برای استفاده تجاری از این راه آهن، از عملیات اجرایی آن جلوتر است.

به گزارش یول‌پرس، اقبال حسین اف روز دوشنبه در بازدید از مراحل اجرایی خط ریلی و بارانداز آستارا – آستارا و در نشست بررسی موانع اجرایی آن در هتل اسپیناس شهرستان آستارای استان گیلان افزود: کشورها برای استفاده بیشتر از راه آهن رقابت می کنند و خط ریلی آستارا – آستارا برای ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی اظهار کرد: شرکت های تجاری بزرگ منطقه را برای استفاده از خط ریلی آستارا – آستارا ترغیب و راضی کرده ایم و هر روز تاخیر در تکمیل و بهره برداری آن، به ضرر ایران و جمهوری آذربایجان است.

وی بیان کرد: رئیسان جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان همواره بر توسعه روابط تاکید داشته اند و این خط آهن در تعمیق روابط و مناسبات اقتصادی و اجتماعی ما موثر خواهد بود.

حسین اف ادامه داد: با بهره برداری از خط ریلی آستارا – آستارا ماهانه ۸۰۰ هزار تن کالا از بندر عباس به آستارا حمل و از این شهرستان به خارج از ایران، منتقل خواهد شد.

عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست گفت: داشتن راه آهن بین ایران و جمهوری آذربایجان، آرزویی دیرین بود و خوشبختانه بخش های زیاد آن کامل شده و ظرف چند هفته آینده از ایستگاه بارانداز آستارا بهره برداری خواهد شد.

حسین عاشوری افزود: با توجه به تاکید مسئولان عالی رتبه ایران و جمهوری آذربایجان بر تکمیل این خط ریلی، موانع آن باید به سرعت برطرف شود و دستگاه های متولی علاوه بر رعایت مقررات لازم، در این راستا همکاری کنند.

وی ادامه داد: در روند ساخت راه آهن و بارانداز نباید از قوانین عدول کنیم، اما تعمیق همکاری های اداری برای تسریع اجرای طرح لازم است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان نیز در این جلسه بیان کرد: کریدور شمال – جنوب ایران برای دنیا مهم است و طرح ریلی آستارا – آستارا ، مهمترین طرح استانداری گیلان محسوب می شود.

حجت شعبان پور افزود: مشکل برداشت مصالح کوهی و رودخانه ای با حضور مدیران کل مربوطه در این نشست حل می شود و پیمانکار طرح ریلی آستارا – آستارا در این رابطه مانعی نخواهد داشت.

وی از پیمانکار طرح خواست فردی آشنا به ضوابط اداری و قوانین جاری را برای پیگیری امور کاری و اداری طرح، به دستگاه های اجرایی استان گیلان و شهرستان آستارا معرفی کند.

فرهاد دلق پوش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان نیز در این جلسه گفت: در ایران برای برداشت مصالح از کوه و رودخانه، ضوابط خاصی وجود دارد اما با دستور استاندار گیلان و برای تامین مصالح و تسریع اجرای راه آهن، مقررات جاری و ضوابط را تسهیل کرده ایم و مجوزهای لازم را در کمترین زمان صادر می کنیم.

یونس رنجکش فرماندار آستارا نیز در این نشست گفت: برای برداشت مصالح کوهی در آستارا مشکلی وجود ندارد و برداشت مصالح از رودخانه مرزی آستاراچای از ناحیه مرزبانی این شهرستان پیگیری می شود و با توجه به توافق مرزبانی های ایران و جمهوری آذربایجان قابل حل است.

نوری پیمانکار طرح ریلی نیز در این نشست، با اذعان به همکاری و تعامل سازنده مدیران کل و مسئولان شهرستان آستارا در اجرای این طرح، سنگ اندازی ها، کاغذبازی ها و مانع تراشی های ریز در اداره های جزء را مانع تسریع کار اعلام کرد.

کلنگ احداث خط آهن ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال ۹۵ با حضور مسئولان عالی رتبه این کشورها در شهرستان مرزی بندر آستارا به زمین زده شد و با تکمیل این خط و پل آن بر فراز رودخانه مرزی آستاراچای، قطار جمهوری آذربایجان در سال جاری به طور آزمایشی از آن عبور کرد و به بارانداز آستارا وارد شد.

با اتصال خط ریلی آستارا – آستارا به راه آهن درحال اجرای رشت – قزوین، کریدور ریلی شمال – جنوب ایران برای توسعه مناسبات تجاری بندرهای جنوب با بندر آستارا و کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و جمهوری آذربایجان تکمیل خواهد شد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان واقع شده و با جمهوری آذربایجان ۳۸ کیلومتر مرز خاکی و ۱۵ کیلومتر مرز آبی دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *