خانه / آخرین اخبار / تیراختور فراتر از تیم فوتبال

تیراختور فراتر از تیم فوتبال

برای یک هوادار تیراختور باخت نیز به نوعی هیجان مثبت و احساس نیاز به فعالیت بیشتر تفسیر می گردد و از این روست که به هنگام باخت تیم محبوبش شعار "عیبی یوخ "را سر می دهد. کنش نادر و در عین حال جالبی که در مورد هیچ کدام از تیم های لیگ برتر ایران از جانب هوادارانش اتفاق نیفتاده است.

 ربابه قلی زاده  – یول‌پرس: ورزش به عنوان پدیده ای اجتماعی و فرهنگی همواره از سوی جامعه شناسان مورد توجه و پژوهش قرار گرفته است. این پدیده تاثیر چشمگیری در ارتباطات اجتماعی دارد.

ربابه قلی زاده

فوتبال نیز به عنوان پر طرفدارترین ورزش ها از این قاعده مستثنی نیست. آوردگاهی که قوی ترها همیشه برنده نمی شوند. ورزشی که به عزت نفس چنگ می زند. عرصه ای که کوچک های بی مقدار هم می توانند گاه و بی گاه شاخ غول های پر تکبر را بشکنند.

زندگی کوچکی است که یک کل از تماشاگر ، بازیکن و مربی را تشکیل می دهد. اما در بین اعضای تشکیل دهنده این حیات اجتماعی کوچک ، ولی تاثیر گذار آنچه که بیشتر از بقیه اعضا کارکردهای اجتماعی چشمگیری دارد؛ تماشاگران و رفتارهای جمعی آنان می باشد. تماشاگرانی که در یک استادیوم برای تشویق تیم مورد علاقه خود جمع می شوند ، دارای رفتارهای جمعی خاصی می باشند. ویژگی این نوع رفتارهای جمعی به گونه ای است که هر چه را که موجودیت دارد در زیر سلطه خویش به تبعیت وا می دارد. آنها به عنوان یک مجموعه ای خاص که دارای هدفی مشترک می باشند از جامعه متمایز گشته و به صورت یک واقعیت بیرونی بر جامعه تاثیر می گذارند.

صعود تیم تیراختور به لیگ برتر ایران همراه با رفتارهای اجتماعی جدیدی بود که در فوتبال ایران به جرات می توان گفت بی نظیر بوده است. هنگام بررسی رفتار اجتماعی ذکر شده در بین طرفداران تیراختور مشاهده می کنیم که نوع رفتار اجتماعی فوق با رفتارهای تماشاگران سایر تیم ها ی حاضر در لیگ ایران متفاوت و متمایز است. هدف ، نیت ، هنجارهای مشترک توام با برنامه ریزی از ویژگی های منحصر بفرد رفتارهای اجتماعی طرفداران این تیم آذربایجانی است.

 

از شعارهای سر داده شده در ورزشگاه ها گرفته تا طبقه اجتماعی تماشاگران ، تحصیلات ، ابراز احساسات و شادی طرفداران این تیم و … منحصر بفرد و در جای خود قابل تامل است.

در واقع می توان گفت اعمال رفتار جمعی از جانب هواداران تیراختور تفسیرگرانه می باشد که با این اوصاف می توان آن را یک کنش نمادین بر شمرد که قابلیت تبدیل شدن به یک جنبش اجتماعی را دارد. آنها برای به عمل در آوردن کنش مشترک خود از گروه های مردمی کوچک و غیر رسمی در شهرهای آذربایجان تشکیل شده اند. این واحدهای غیرمتمرکز در شهرهای مختلف آذربایجان به فعالیت می پردازند. ایده های مختلفی ارائه می دهند ، نوآوری می کنند و علی رغم پراکنده بودن به هنگام مسابقه ، از شهرهای مختلف به استادیوم آمده و یک کل را تشکیل می دهند و همراه با واحدهای دیگر ، رفتار جمعی مشترکی را بروز می دهند که همانا سر دادن شعارهای مشترک و تشویق تیم می باشد.

این رفتار هواداران ، خود گویای اعتقاد اخلاقی خاص و منحصر بفردی است که باعث بوجود آمدن نوعی حس اجتماعی آمیخته با حس وطن دوستی در بین آنها شده است. چرا که اگر چنین نبود آنها حاضر نبودند کیلومترها مسافت را پیموده تا در مکانی دورتر ، کل پیوسته خود را به نمایش بگذارند. این همان تعهد اجتماعی است که جرات ایثار کردن را فراهم می کند.

در واقع تیراختور با تقویت باورها و اسطوره های معطوف به آذربایجان کنشگران را گرد هم می آورد و آنها را در قالب اهداف و خواسته های مشترک پیوند می دهد. از دیگر ویژگی های تیم تیراختور خلاقیت و نوآوری خارق العاده ای است که طرفداران آن در موقعیت های گوناگون و به صورت پی در پی و درست از خود بروز می دهند. آنها در هر موقعیتی تفسیرگرانه رفتار می کنند یعنی می اندیشند و سپس عمل می نمایند. راه های عملی خاص و ایده های نوینی جهت رسیدن به اهداف خویش در کوتاه مدت و بلند مدت را بر می گزینند و به این ترتیب روح تازه ای را در کالبد هواداران خود می دمند و باعث پویایی و ماندگاری رفتار جمعی خود می شوند.

برای یک هوادار تیراختور باخت نیز به نوعی هیجان مثبت و احساس نیاز به فعالیت بیشتر تفسیر می گردد و از این روست که به هنگام باخت تیم محبوبش شعار “عیبی یوخ “را سر می دهد. کنش نادر و در عین حال جالبی که در مورد هیچ کدام از تیم های لیگ برتر ایران از جانب هوادارانش اتفاق نیفتاده است.

تیراختور علاوه بر اینکه  یک پدیده اجتماعی قابل تامل است یک کنش معطوف به شادی منحصر بفردی نیز می باشد. از آن رو که هواداران آن با آگاهی و برنامه ریزی و تفسیرگرانه برای دست یابی به شادی دست به کنش می زنند. و این همان تفاوت بارز رفتار جمعی معطوف به شادی هواداران تیراختور با کنش های شادی بخشی همچون ( آب بازی ) می باشد که به دلیل عدم تفسیر کنشگران و نداشتن برنامه ریزی پایدار نماند. چرا که رفتار جمعی معطوف به شادی اگر بدون هدف ، بدون برنامه ریزی و بدون تفسیر باشد پس از اندک زمانی نابود می شود.تراکتور سازی به دلیل آمیخته شدن با باورهای فرهنگی آذربایجان نشاط غیر قابل انکاری به جامعه ایران و بخصوص آذربایجان تزریق کرده است. این را می توان از حضور چند صدهزار نفری مردم در ورزشگاه ها تا پایکوبی ، خواندن سرود ، تزیین سر و صورت و عشق ورزیدن به تیم دریافت.

گستره این نشاط اجتماعی به حدی است که در هر جمعی  در آذربایجان اعم از پیر و جوان ، مرد و زن و کودک و بزرگ صحبت از پدیده ای است غرور آفرین بنام تیراختور آذربایجان.

۷ دیدگاه‌ها

  1. غیر از شعار های ضد ایرانی و قوم گرایانه چیز دیگری ندیدیم
    اینکه یک تیم فوتبال را فراتر از فرزش میدانید خودش قوم پرستی است

    8
    38
    • این شعارها کاملا وطن پرستانه هست. شما از بیرون و با یه سری پیش فرض هایی قضاوت میکنین که فکر میکنین این است و آن نیست و هر چیزی به غیر آن غلط است. وقتی که خودتون رو در داخل یه جمع هم زبان و فرهنگ قرار بدهید و یه کل رو تشکیل بدین مثلا بازی تیم ملی برای شما قابل درک تر است این حس رو خواهید داشت که چقدر این شعارها وطن پرستانه هست. چقدر حس غرور و شعف به آدم دس میده بهترین لذت دنیاست روح و وجودت در حال رقص هستند. وقتی ما هم شعار آذربایجان یا شعاری در وصف آذربایجان را می دهیم همچنین حسی وصف ناپذیری را حس میکنیم. ما در تشویق تراختور همان حسی رو داریم که شما در تشویق تیم ملی دارین.

      10
      3
    • دوست نداری نگاه نکن کی تو رو مجبور می‌کنه وقتی حقوق مردمان ترک رو نمی دین وضعیت هم اینجوری میشه
      یاشاسین تورک میلتی

      13
      4
  2. دوستدار حقیقت

    اما اینکه شما هر شعار سخیفی تو ورزشگاهتون میدید نژادپرستی نیست.

    6
    4
  3. بنده بشخصه مخالف فحاشی و توهین به هر قوم و قبیله و ملتم اما جناب رضایی میادین ورزشی ایران بالاخص تهران رکیک ترین فحاشی های ناموسی و… به حریف و داور و حتی به مربی و بازیکنان و… خودی امری طبیعی است استادیوم آزادی شاهد شنیع ترین رفتار هواداران و توحش تماشاگر نماهای پایتخت نشینان بوده از شکستن و پرت کردن صندلی ها و… گرفته تا فحاشی و زشت ترین و پست ترین توهین های نژاد پرستانه هم به اقوام و ملل داخلی هم خارجی که حتی فراتر از استادیوم فضای سایبری هم شرمسار از الطاف بی شائبه میهن پرستان دو آتشه به پیجها و… را هم بی نصیب نگذاشته اند بارها شاهد تحریم های مجامع ورزشی بین‌المللی و بازتاب های چهره های ورزشی بین‌المللی شده ایم که رسانه‌ها و متولیان فرهنگی مملکت را از گربه کوچکترکرده اند و جز خواهش عاجزانه از هموطنان وطن پرست در صداوسیما و سایر رسانه ها کاری از پیش نبرده اند کسی جو مملکت را نشناسد گمان می برد فرهیختگان مملکت از فروهیختگانش در رنج و عذاب هستند از همه اینها گذشته از ملتی که یک قرن فحش و تحقیر و توهین از خجسته نژادان پارس و آریایی تحمل کرده اند چه انتظاری دارید؟!! هویت و تاریخشان را تحریف کرده اند از تدریس بزبان مادریشان محروم کرده اند هیچ کودکانشان را بجرم تکلم بزبان مادری حتی در حیاط مدرسه به فلک بسته اند در فیلمها و برنامه های سینمایی و تلویزیونی در نشریات مورد توهین و تحقیر قرار گرفته اند با وجود منابع ثروت زیرزمینی و رو زمینی در سرزمینی سرسبز با فقر و بیکاری ساخته و برای یافتن کار آواره کویر و بیابان شما شده اند و همه اینها نتیجه کثیف ترین سیاستهای شوونیستی تمرکز گرایان می باشد بزعم شما این سیاست‌ها اند اومانیسم و ضد راسیسم است و زائیده ومحصولش فریاد تظلم و گاه عقده گشایی عده ای جوان پر شر و شور اند نژاد پرستی؟!!! اما بی تعارف هموطنان راسیسم مرکز ما از مطالبات قانونی و فریادهای تدریس بزبان مادری و یاشاسین آذربایجان بیشتر دلخور میشوند تا فحاشی

    9
    3
  4. اصلاح میشود هموطنان راسیست مرکز

    8
    1
  5. آذربایجان وپیرامون-در انتظار بهار

    سلام-اگر اقوام مختلف احساس کنند که حاکمیت به آنها همان نگاه را می کند که به قوم مرکزی همان نگاه را دارد و آنچه را که نسبت به زبان وفرهنگ واقتصاد و….آنها می پسندد به بقیه هم می پسندد این قضایا به تدریج درست می شود از نظر اسلام انسانها مانند دانه های شانه باهم برابرند و برتری آنها در تقوای بیشتر الهیست اسلام به جهت همین سیاست عالمگیر خواهد شد

    6
    3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *