خانه / آخرین اخبار / یداله صمدی زحمت زیادی برای فولکلور آذربایجان کشید
بازیگر سینما در گفتگو با یول‌پرس:

یداله صمدی زحمت زیادی برای فولکلور آذربایجان کشید

خسرو دستگیر گفت: دومین فیلم یداله صمدی، فیلم اتوبوس بود که در اورمیه تولید شد و وی بعد از اتمام این فیلم، به ساخت فیلم‌هایی با موضوع فولکلور و فرهنگ آذربایجان روی آورد و سال‌های طولانی زمان خود را صرف فرهنگ آذربایجان نمود و بارها آثار وی در سطح بین‌المللی درخشیده است و فیلمهایی مانند «ساوالان»، «اتوبوس» و «مردی که زیاد می‌دانست» بارها  در سطح بین‌المللی اکران شده است.

یول‌پرس: دیروز آذربایجان شاهد از دست دادن یکی از هنرمندان نامدار خود بود، هنرمندی که علاوه بر ساخت فیلم‌های آذربایجانی، با ساخت فیلم‌های فارسی، شهرت زیادی در سطح کشور دارد.

یداله صمدی متولد ۱۳۳۱ در مراغه، کارگردان، تهیه کننده و فیلنامه‌نویس آذربایجانی است که بعد از ساخت فیلم‌هایی با موضوع فرهنگ تورک‌ها، دیروز در بیمارستان شیراز درگذشت.

این کارگردان فعالیت سینمایی خود را با فیلم «تختخواب سه نفره» از دستیار کارگردانی نصرت کریمی در سال ۱۳۵۱ آغاز نمود و در سال ۱۳۶۳ با ساخت اولین فیلم خود – مردی که زیاد می‌دانست -، ساخت اوّلین فیلم طنز پس از انقلاب را به نام خود سند زد و با همین فیلم برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از سومین جشنواره فیلم فجر گردید.

یکی از مهم‌ترین مولفه‌های آثار یداله صمدی توجه به فرهنگ آذربایجان و استفاده از داستان‌های اصیل این سرزمین است که حاصل آن را می‌توان در فیلم‌های اتوبوس (۱۳۶۴)، ساوالان (۱۳۶۸)، دومرول (۱۳۷۲)، سارای (۱۳۷۶) و تکم‌چی (۱۳۸۱) مشاهده نمود.

که در این میان فیلم اتوبوس (۱۳۶۴)، به عنوان یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های آن دوره نیز شناخته می‌شود. اما عرصه فعالیت صمدی تنها در این بازه محدود نمی‌شود. فیلم ایستگاه (۱۳۶۶) بی تردید یکی از بهترین تریلرهای روانشناختی سینمای پس از انقلاب می‌باشد و این فیلم به همراه فیلم نقطه ضعف اعلامی یکی از جریان‌سازان این ژانر در سینمای ایران بوده‌اند. ایستگاه علی‌رغم نادیده گرفته شدن از سوی داوران در جشنواره فجر به عنوان فیلم منتخب منتقدان و نویسندگان سینمایی در سال ۶۳ برگزیده شد.

صمدی در ادامه فعالیت‌های خویش دوباره به ژانر کمدی شهری بازگشت و آثاری چون آپارتمان شماره ۱۳ (۱۳۶۹)، دو نفر و نصفی (۱۳۷۰) و معجزه خنده (۱۳۷۵) را خلق کرد. فیلم آپارتمان شماره ۱۳، جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم و فیلمنامه را در سال ۶۹ از جشنواره فجر کسب نمود. وی در دهه ۸۰ نیز آثاری چون بانوی من (۱۳۸۱)، تکم‌چی (۱۳۸۱) و شهرآشوب (۱۳۸۴) را کارگردانی نمود.

وی در طیّ سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰، سریال شوق پرواز را دربارهٔ زندگی شهید عباس بابایی، به سفارش بنیاد شهید و امور ایثارگران برای شبکه اوّل سیما کارگردانی کرد و این نخستین تجربهٔ تلویزیونی او به‌شمار می‌رفت که با موفّقیت و استقبال چشم‌گیری مواجه شد.

وی همچنین به مدت سه سال (۱۳۸۰–۱۳۷۷) مدیرعامل خانه سینما بود و علاوه بر آن ریاست کانون کارگردانان سینمای ایران را نیز بر عهده داشت.

صمدی در هفدهمین دوره و همچنین در سی امین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، داوری بخش مسابقه سینمای ایران را عهده‌دار بوده‌است.

در این خصوص خبرنگار یول‌پرس گفتگویی با خسرو دستگیر، بازیگر سینما که برای فیلم‌هایی مانند اتوبوس، تکم‌چی و سارای با یداله صمدی همکاری داشته، انجام داده است.

بازیگر اهل اورمیه در خصوص اخلاق و رفتار یداله صمدی گفت: بنده ضمن تسلیت به خانواده سینما، اولین کار من و آقای صمدی، فیلم سینمایی اتوبوس در سال ۶۴ بود که با این اثر، من وارد عالم سینما شدم و آخرین کارمان در سال ۸۱ و کار تکم‌چی بود و من با آقای صمدی چندین اثر سینمایی باهم بودیم و این مدت هیچ زمانی شاهد عصبانیت نبودیم و ایشان شخصی صبور و سنگین بود و علاوه بر این وی مهارت خاصی در کار خود داشت و ما سال‌ها علاوه بر همکار، رفت و آمد خانوادگی نیز داشتیم و روز ۱۳ تیر گفتگوی تلفنی داشتیم که ایشان در بستر بیماری بودن و دیروز بعد از شنیدن خبر فوت ایشان ضربه سنگینی به خانواده سینما وارد شد.

دستگیر ادامه داد: در ماه گذشته چهار شخصیت بزرگ خود را در سینما از دست داده‌ایم، که اولین آنها آقای عزت‌الله انتظامی و سپس حسین عرفانی که به جای بنده در سه فیلم سخن گفته است، پرویز تائیدی و آخرین فرد هم یداله صمدی بود.

وی در خصوص سطح فیلم‌های صمدی در سطوح کشوری و بین‌المللی گفت: آقای صمدی اولین کار خود به نام «مردی که زیاد می‌دانست» را در تهران تولید کرد ولی دومین کار وی به نام «اتوبوس» بود که در اورمیه تولید شد و بعد از این فیلم به ساخت فیلم‌هایی با موضوع فولکلور و فرهنگ آذربایجان روی آورد و سال‌های طولانی زمان خود را صرف فرهنگ آذربایجان نمود و بارها فیلم‌های وی در سطح بین‌المللی درخشیده است و فیلمهایی مانند ساوالان، اتوبوس و مردی که زیاد می‌دانست بارها  در سطح بین‌المللی اکران شده است و فیلم ایستگاه وی دارای محتوای بالایی است. وی علاقه زیادی برای ساخت فیلم‌هایی با موضوع فولکلور آذربایجان داشت و در همین راستا برای فیلم دومرول زحمت زیادی کشید که بنده نیز نقش دده‌قورقود را در آن فیلم داشتم. اما در اواخر عمر خود نیز امکان تولید فیلم برای وی مهیا نشد.

بازیگر تورک سینمای کشورمان در خصوص ساخت فیلم مشدی عباد توسط صمدی گفت: وی در اواخر عمر خود برای ساخت فیلم مشدی عباد زحمت کشید و قرار بود اکبر عبدی نقش مشدی عباد را بازی کند که متاسفانه به علت نبود سرمایه‌گذار مجبور شد از تولید این  فیلم انصراف دهد.

وی در پایان گفت: در آخر درگذشت این هنرمند کشورمان را به جامعه هنری و سینمایی کشورمان تسلیت گفته و بنده که الان به عنوان هیئت امنای بیمارستان امید اورمیه هستم و آقای صمدی نیز جزو افتخاری این انجمن بود، از بازیگران کشورمان نیز افرادی مانند اقای کشاورز، آقای انتظامی، خانم حمیدی بخصوص خانم فریبا کوثری عضو این انجمن بودند که به همه انان نیز تسلیت عرض می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *