خانه / آخرین اخبار / تبریز ۲۰۱۸ در تبریز ماند
مصاحبه با فعال رسانه‌ای و سیاسی در ارتباط با عدم توجهی مسئولین نسبت به تبریز 2018؛

تبریز ۲۰۱۸ در تبریز ماند

جز المان تبریز2018 در پاک ائلی گولی چیز دیگری ذهن را یاری نمی کند و متاسفانه تبریز 2018 در تبریز ماند همان طور که بارها در نوشته های مختلف این امر را هشدار داده بودیم و اساساً تیتر تبریز در تبریز را انتخاب کرده بودیم. اکنون کم کم که به انتهای تبریز2018 می رسیم، بهانه ها شروع شده و اقدام به توجهیات نیز گل سرسبد تمامی جلسات و محافل خواهد شد.

یول‌پرس: در ارتباط با بحث تبریز۲۰۱۸ آنچیز که شاهدیم عدم جذب توریست داخلی و خارجی به شکل چشمگیر هستیم، به نظر می رسد قبل از آغاز تبریز ۲۰۱۸ باید از سطح جلسات عبور می کردیم و اقدام به حرکات عملی هر چند در سطح پایین می کردیم، حرکاتی که در جای خود می توانست بسیار ارزشمند و قابل توجه باشد. یکی از این اقدامات عملی معرفی تبریز ۲۰۱۸ در روزنامه آفتاب یزد از سوی فعال رسانه ای است که ظاهراً علی رغم نامه نگاری با نهادها متعدد تا این لحظه هیچ حمایتی نشده است. اقدامی ارزشمند که از تبریز ۲۰۱۸ فراتر رفته و جدا از تبریز ظرفیتهای گردشگری مرند، جلفا، منطقه قره داغ، سردرود نیز معرفی شده، ولی با کمال تعجب هیچ حمایتی انجام نشده است. در این ارتباط با آقای رحمت مهدوی فعال سیاسی و رسانه ای مصاحبه ای انجام نمودیم تا دلیل بی توجهیی ها به تبریز ۲۰۱۸ را دریابیم.

 

جناب آقای مهدوی همانطور که مستحضر هستید در ماههای انتهایی به تبریز ۲۰۱۸ هستیم و عملا شاهدیم در ارتباط با این موضوع اقدامات خاصی صورت نگرفت و عملا از تبریز ۲۰۱۸ بهره ای نبردیم به عنوان اولین سوال به نظر حضرت عالی به عنوان فعال رسانه ای و سیاسی که در این ارتباط نیز شاهد یادداشت های گوناگون شما از خبرگزاری ها و روزنامه های متعدد بودیم دلیل عدم موفق بودن تبریز ۲۰۱۸ در چه عواملی می باشد.

در ارتباط با این موضوع می توان دلایل بسیاری را برشمرد، یکی از مهمترین دلایل دغدغه مند نبود مسولین و نهادهای ذی ربط است. برای مثال دیروز مصاحبه ای از آقای آبدار مدیرکل میراث گردشگری استان را خواندم که اشاره کردند : «رویداد تبریز ۲۰۱۸ فرصتی بود که نام آذربایجان بر سر زبان‌ها بیافتد. آنطور که شایسته است موفق به معرفی تبریز در سطح ایران و جهان نشده‌ایم». اگر ذهن دغدغه مند در مسئولین باشد از کوچکترین فرصتها می توانند بیشترین بهره را ببرند. برای مثال آن زمان که بسیاری از دلسوزان رسانه ای انتقاد می نمودند که با این اقدامات نمی توان مهیای تبریز ۲۰۱۸ شد، مسئولین مختلف در نطفه بیان نقدها را نیمه تمام می گذاشتند و تلویحاً اشاره می کردند که از الان برای قضاوت زود است، وقت همدلی است و ما نیز کارهای ارزشمندی خواهیم کرد و لیستی از اقدامات را بر می شمردند که در نهایتا، جز المان تبریز۲۰۱۸ در پاک ائلی گولی چیز دیگری ذهن را یاری نمی کند و متاسفانه تبریز ۲۰۱۸ در تبریز ماند همان طور که بارها در نوشته های مختلف این امر را هشدار داده بودیم و اساساً تیتر تبریز در تبریز را انتخاب کرده بودیم. اکنون کم کم که به انتهای تبریز۲۰۱۸ می رسیم، بهانه ها شروع شده و اقدام به توجهیات نیز گل سرسبد تمامی جلسات و محافل خواهد شد. برای معرفی تبریز۲۰۱۸ چه در سطح ایران و چه جهان نیاز به جلسات و کاغذبازی های فراوان نبود. حدود ۸ ماه و شاید بیشتر از قبل آغاز تبریز۲۰۱۸، نگارنده با سردبیر چند روزنامه با توزیع در سطح کشور مکاتباتی را انجام دادم و بعضا جلساتی شفاهی که در نهایت موفق شدیم، نظر حمایتی آنها را برای معرفی بهتر تبریز ۲۰۱۸ جلب نماییم. شخصا از این قضیه خیلی خوشحال بودم و احساس کردم می توانم در این قضیه ملی اندک سهمی داشته باشم و در حوزه قلم ادای دین کنم به سرزمین مادری ام، ولی هیچ حمایتی انجام نشد.

 

شکل یا شیوه کار به چه نحوی بود و به چه نوع حمایتهای نیاز داشتید؟ اگر قرار بر این باشد مسئولین از هر پیشنهادی استقبال کنند، طبعا انتظارات بالا می رود و شاید بسیاری از امور دیگر دچار اختلال شود. ضمن اینکه مسئولین نمی توانند همه فضای مجازی را رصد کنند و از این پیشنهادها استقبال کنند یا رد نمایند.

من پاسخ شما را از آخر به اول مطرح می کنم،. اول اینکه من هم بصورت تلفنی و هم نامه رسمی با نهادهای مخلتف در تبریز، مرند، جلفا  و مراغه درخواستم را مطرح کرده بودم و بعضا در برخی نهادها، مسئولین دوستان نزدیکمان بودند و یا از طریق پیام رسانها عین نامه را نیز ارسال کرده بودم و در صفحات مختلف آنها در فضای مجازی نیز پیام گذاشته بودم. ببنید فضای مجازی راهی برای فالورجذب کردن و لایک شدن پستها برای مسئولین نیست. فضای مجازی فرصتی است برای تعامل بیشتر با جامعه. این کانالها یا با هدایت مستقیم فرد مسول اداره می شود یا افراد مشخصی تحت عنوان ادمین یا روابط عمومی انها را اداره می کنند، فرد ادمین یا مسئول روابط عمومی باید در سحطی باشد که تشخیص دهد کدام پیشنهاد در مقام انتقال به فرد مسئول است یا نه. اتفاقا بحث من بر سر این بود که به نامه نگارها و درخواستهای من فقط یک جواب داده شود، فرضا اشاره شود نامه یا درخواست شما را بررسی کردیم در اولویت قرار نگرفت یا برنامه های بهتری داریم.

در ارتباط با نحوه و شکل کار باید عرض کنم که من برداشتم این بود ما اگر تبریز ۲۰۱۸ را یکسال قبل در ۴ روزنامه سراسری معرفی می کردیم و در فضای مجازی توجه روزنامه های سراسری به تبریز۲۰۱۸ را پوشش می دادیم می توانستیم انتظار افزایش میزان گردشگر در عید نوروز را داشته باشیم نه اینکه با هشتگ #بایرامی_تبریزده در فضای مجازی دنبال گردشگر باشیم. من از شما یک سوال دارم کدام هموطن فارس زبان در اینستاگرام هشتگ #بایرامی_تبریزده را سرچ می کند؟ ایا اساسا تلفظ آن را بلد است؟ زمانی این جستجو انجام می شود که یک فضای عمومی شکل گیرد، برای مثال اگر این همکاری صورت می گرفت و ما در چهار روزنامه تبریز۲۰۱۸ را معرفی می کردیم و زیر مطالب هشتگ مذکور را درج می کردیم باز می شد چنین انتظاری داشته باشیم. بنده هم به شهردار محترم نامه ارسال کردم و هم در صحفات مجازی ارسال کردم و هم با ادمین کانالشان صحبت کردم ولی هیچ نتیجه ای نگرفتم. در ابتدای کار نیز یعنی حدود یکسال پیش، با دفتر مدیرکل سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان تماس گرفتم و تقاضای چند دقیقه صحبت تلفنی با آقای مدیر کل کردم، خانم محترمی فرمودند ۱۰ دقیقه دیگه تماس بگیرید فعلا امکانش نیست، بعد ده دقیقه مجددا تماس گرفتم و اصرار کردند امرتان چیست و من مطلب را خدمتشان عرض کردم و فرمودند به آقای مدیرکل انتقال می دهیم فردا تماس بگیرد، فردا تماس گرفتم فرمودند ارجاع دادند به معاونت با آنها تماس بگیرد. حقیقتا برایم تلخ بود که در تهران با این همه مشغل دو طرفه توانستم با صاحب امتیاز دو روزنامه که اتفاقا نمایندگی مجلس تهران را نیز دارد خیلی راحت ارتباط بگیرم و حضوری صحبت کنم ولی در دیار خودم، متولی این کار حتی حاضر به شنیدن حرفهایم نشد، با اینحال گفتن شاید حق با ایشان باشد، با معاونت تماس گرفتم، ارجاع دادند به یک کارشناس و کارشناس محترم فرمودند کارتان خیلی ارزشمند است و قابل تقدیر ولی متاسفانه عکس خاصی نداریم، نهایتا شماره چند عکاس می توانیم بدهیم تماس بگیرد پولی پرداخت کنید و عکسها را تهییه کنید. دوستان و مسئولین عزیز باید بدانند برای معرفی تبریز ۲۰۱۸ باید از سال ۲۰۱۷ اقدام می کردند، اگر در چهار روزنامه سراسری تبریز ۲۰۱۸ معرفی می شد یقینا امروز می توانستید بگویید در معرفی خوب عمل کردیم بماند که ایده های دیگر هم برای داخل و هم خارج کشور بود و بارها از روزنامه ها و خبرگزاری ملی بیان نمودیم ولی دریغ از یک روابط عمومی قوی سازمانها، برای جمع آوری این ایده ها. بعد عدم همکاری سازمان مذکور و نهادهای دیگه همچون منطقه آزاد ارس و نهادهای مختلف در مرند، مراغه و جلفا….. از چند ماه پیش به ناچار با وجود تمام کمی لطفی ها شروع کردیم به۰۱۸ در روزنامه آفتاب یزد ۲ و الان نزدیک به ۳۳ نقطه گردشگری مرند، تبریز، جلفاسردرود، منطقه قره داغ یا همان ارسباران را به بهانه های مختلف معرفی کردیم در حالی که می شد با کمی همت مسولین بیش از ۱۰۰ نقطه گردشگری استان را معرفی کنیم.

 

در صحبتها اشاره داشتید به مرند، جلفا، منطقه قره داغ و… آیا با هدف و منظور خاصی اقدام به معرفی این شهرها در چارچوب تبریز ۲۰۱۸ کردید. سوال بعدی اینکه آیا اسنادی از این نامه نگاری ها است؟ چرا با توجه به فعال بودن شما در فضای رسانه ای اقدام به انتشار انها نکردید.

ببینید تبریز ۲۰۱۸ تا چند ماه دیگر به پایان می رسد و ما بعد از آن تبریز۲۰۱۸ نداریم. در سال ۲۰۱۸ به بهانه تبریز ۲۰۱۸ توانستیم مسولان ۴ روزنامه را راضی به معرفی تبریز ۲۰۱۸ کنیم ولی سالهای بعد دیگر این بهانه وجود ندارد، الان با این بهانه می توانستیم مرند را به بهانه دبیرخانه تبریز۲۰۱۸ معرفی کنیم یا منطقه آزاد ارس و در راس آن جلفا و همچنین ارسباران را به بهانه اینکه خود مسئولین تبریز۲۰۱۸ نیز روی فرصتهای گردشگری آنها زوم کردند بهره ببریم. در واقع برداشتم این بود یک فرصتی امده و سعی کنیم از این فرصت در شکل وسیعی استفاده کنیم. حتی در ذهنم بود و هست مراغه نیز به بهانه مکمل بودن تبریز ۲۰۱۸ معرفی شود که متاسفانه هیچ خبری نشده و بنده نیز در این شهر دوست و یا آشنای خاصی ندارم که بتوانم کمک بگیرم و به تنی چند تن از فعالان فضای مجازی مراغه نیز پیام دادیم که قرار شد پیگیری نمایند که تا این لحظه خبری نشده است. در ارتباط با نامه های نیز باید اشاره کنم، نامه های ارسالی موجود است و دلیل عدم انتشار آنها نیافتادن در دامن حاشیه ها بود.

 

به عنوان سوال پایانی، دوباره سوال دوم را مطرح میکنیم چون جوابی مشخص گرفته نشد، شکل و نوع حمایتهایی که انتظار داشتید به چه شکل بود و در حال حاضر چه انتظاری دارید؟

ببنید در وهله اول من انتظار داشتم بین اینهمه نهاد و دوستان که همگی بر شعار یاشاسین آذربایجان دایم تاکید داریم عکسها براحتی به دستمان برسد که متاسفانه علی رغم پیام به عکاسان مختلف در نهایت چند عکاس همکاری کردند و عمدتا درخواست مالی داشتند که حقیقتا برای بنده مقدور نبود، من حق را به این دوستان می دهم که حق الزحمه طلب نمایند اما اگر واقعا به شعار یاشاسین آذربایجان پایبندیم در راستای اعتلای صنعت گردشگری این خطه در اختیار گذاشتن یک عکس آسیب خاصی به یک عکاس نمی رساند ضمن اینکه حق معنوی آنها حفظ می شد و نامشان در روزنامه درج می شد و انتشار عکسها در روزنامه های سراسری به برداشتم خودم می توانست رزومه ای برای این عزیزان نیز شود. در ارتباط با نهادها نیز انتظار داشتیم یا دوستان به صورت مستقیم مشارکت مالی می کردند تا ما عکسها را از از دوستان عکاس تهیه می کردیم یا خودشان به نحو مقتضی عکسها را در اختیارمان می گذاشتند. همچنین برای اینکه ما با دست پر هر روز مطالب را به روزنامه ارسال کنیم، انتظار داشتیم متولیان امر تمامی شماره هایی که در آن تبریز۲۰۱۸ را معرفی می شد را هر روز ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ نسخه جهت توزیع در هواپیماها، قطارها و… خریداری می کردند. وقتی ما تقاضا داریم از یک روزنامه بخشی از آنها را هر روز در اختیارمان بگذارد در هر حالی که هیچ تعهدی نسبت به خواسته ما ندارد ولی با اینحال این لطف را می کند، اگر بخشی از زحمات آنها به این شکل پاسخ داده می شد، یقینا بنده هر روز می توانستم مطالب را ارسال کنم، ولی چون حمایتی نبود مطلب کم ارسال می شد تا بلکه تا اخر تبریز ۲۰۱۸ از وجهه مان برای پوشش این رویداد استفاده کنیم. انتظاری که نیز الان داریم مسولین به جای اینکه منتظر باشند تا تبریز ۲۰۱۸ پایان برسد و بگویند این نیز تمام شد از فرصتهای باقی مانده استفاده کنند چرا که در همین فرصت باقی مانده نیز می توانیم حداقل ۹۰ نقطه گردشگری استان را در سطح ملی معرفی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *