خانه / آخرین اخبار / ایران نیازمند دولتی خردمند با تکثر قومی و زبانی
انتقاد تند اباذری از محمد قوچانی و جواد طباطبایی؛

ایران نیازمند دولتی خردمند با تکثر قومی و زبانی

یوسف اباذری حسرت و تفاخر به «عظمت» و «شکوه» ایران در دوران هخامنشی و ساسانی را آرزوی تشکیل دولتی «مقتدر» خواند و تاکید کرد: به‌جای چنین آرزویی باید در پی همه‌گیر شدن خواست تشکیل دولتی خردمند بود که تمامی اقلیت‌ها را به رسمیت بشناسد و به تکثر قومی وزبانی پایبند باشد.

به گزارش یول‌پرس، در جلسه دفاع پایان نامه‌ای که با عنوان «نقدی بر اندیشه محافظه کاری در ایران، با تاکید بر اندیشه جواد طباطبایی» در دانشکده‌ی علوم اجتماعی تهران برگزار شد، سپیده طیری به دفاع از پایان نامه خود پرداخت.

او با ترسیم خط پیوندی که جریان اعتدال را به اندیشه ایرانشهری وصل می‌کند به نقد اجتماعی اندیشه طباطبایی پرداخت و بیان داشت که اساس پیوند این دو اندیشه در منطق مواجهه یکسان آن‌ها با نظم سیاسی اجتماعی نهفته است.

وی در ادامه توضیح می‌دهد که اندیشه‌ی ایرانشهری با برکشیدن مولفه‌های هویت‌ساز از دل تاریخ، در صدد برساختن تاریخ است. به این معنا، طباطبایی سعی دارد در تدوین این اندیشه، کهن بودن مفاهیم مرکزی آن را اثبات کند.

این دانشجو از قول طباطبایی نقل می‌کند که در مورد ایران «واقعیت مقدم بر مفهوم است». یعنی به زعم طباطبایی «ایران» به عنوان یک نظم سیاسی- اجتماعی در گذشته وجود داشته، اما مفهوم آن بعدتر به وجود آمده است. او نهایتا با بحث اینکه طباطبایی از سویی موقعیت کنونی را به تاریخ فرا می‌افکند و از سوی دیگر واقعیت موجود را آلترناتیو ممکن جا می‌زند، اندیشه او را محافظه کار می‌داند و ویژگی‌های اندیشه محافظه کار را بر میشمرد.

از نظر خانم طیری اندیشه‌ی ایرانشهری اندیشه‌ای محافظه‌کارانه است. به این دلیل که نه سنت‌گرا و نه اتوپیایی، بلکه اندیشه‌ای است که نقطه‌ی عزیمت خود را بر خلاف ادعایش، امر ممکن قرار می‌دهد. به این معنا که با مدد جستن از نهاد‌های تثبیت‌شده‌ی موجود در صدد صورت‌بندی نظریه‌ی اجتماعی- سیاسی خود برمی‌آید و البته تاریخ‌سازی و رجوع به گذشته از لوازم این رویکرد برای قدیم جلوه دادن اموری است که مطلقا جدیدند. همچنین او اشاره می‌کند که اندیشه‌ی ایرانشهری به این معنا محافظه‌کارانه تلقی می‌شود که تلاش دارد واقعیت موجود را عقلانی‌سازی کند….

در این نشست یوسف اباذری نیز به نقش محمد قوچانی و نشریات او در هژمونیک کردن ایده بازار آزاد در ایران اشاره کرد و گسترش ایده ایرانشهری در سطح جامعه را نیز مرهون تریبونی دانست که نشریات قوچانی در اختیار سید جواد طباطبایی قرار داده‌اند.

او با تاکید بر تعارض بنیادین بازار آزاد و ایدئولوژی‌های شوونیستی از جمله ایده ایرانشهری، تبلیغ این دست ایدئولوژی‌ها در نشریات قوچانی را ناشی از ضعف نظری و تناقضات فکری این دو نحله در ایران دانست.

اباذری هم‌چنین ایرانشهری و باستان‌گرایی رایج را تفکراتی اقتدارگرا و تداوم جریان ایران‌پرستی بعد از مشروطیت دانست که نمود سیاسی آن احزاب سومکا و پان‌ایرانیست بوده و تجلی آن در دوران شاه سابق تابلوی مشهور شاه-خدا-میهنی بود که سرکار استوار‌ها بالای سر خود آویزان می‌کردند.

به‌گفته اباذری این تفکر روایتی مخدوش و ناصحیح از تاریخ ایران به دست می‌دهد که با بسیاری واقعیات تاریخی ناخواناست و در بسیاری موارد از جمله «منشور حقوق بشر کوروش» مبتنی بر فرافکندن مفاهیم و تصورات مدرنی مثل فردگرایی و حقوق بشر به دوران باستان است که در آن چنین مفاهیمی معنایی نداشته‌اند.

استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران، هم‌چنین به تعاملات فرهنگی میان ایران و سایر کشور‌ها و نیرو‌های قومی و منطقه‌ای در طول تاریخ اشاره کرد که روایات باستان‌گرایانه نسبت به آن‌ها بی‌اعتناست.

اباذری سویه دیگر حسرت و تفاخر نسبت به «عظمت» و «شکوه» ایران در دوران هخامنشی و ساسانی را آرزوی تشکیل دولتی «مقتدر» خواند و تاکید کرد که به‌جای چنین آرزویی باید در پی همه‌گیر شدن خواست تشکیل دولتی خردمند بود که تمامی اقلیت‌ها را به رسمیت بشناسد و به تکثر قومی و زبانی پایبند باشد.

اباذری به آرای میزس اشاره کرد که با رد مفهوم دولت-ملت که آن را واحدی مصنوعی معرفی می‌کرد، بنیان‌های طبیعی تشکیل جامعه بشری را قومیت، مذهب و زبان می‌دانست که مستقلا قادر به مشارکت در بازار جهانی هستند و تحت‌الحمایه آن قرار می‌گیرند.

او با اشاره به تلاش‌های اسکاتلند برای استقلال از بریتانیا، بازار آزاد را زمینه ساز امکان عینی جدایی اقوام و گروه‌های ناراضی یا محروم و تجزیه کشور‌ها دانست و با توجه به درهم‌آمیختگی اقوام گوناگون در جغرافیای ایران و شدت یافتن احساسات قوم‌گرایانه، نسبت به بروز خشونت و درگیری قومی هشدار داد.

به‌گفته اباذری، برای پایان دادن به چرخه خشونت و جلوگیری از شکل‌گیری تقابل‌های خونین در آینده، یگانه راه دوستی و به رسمیت شناختن حقوق متقابل و هم‌یاری و تعامل و تبادل فرهنگی نه فقط در میان اقوام مختلف ساکن ایران، که میان تمامی ملل و اقوام و گروه‌های زبانی و دینی و مذهبی خاورمیانه نگون‌بخت است که چهل سال است در آتش جنگ و خشونت می‌سوزد.

اباذری با برجسته کردن مشکلات زیست‌محیطی خاورمیانه، بر ضرورت تعامل برای حل این مشکلات و فراهم کردن امکان تداوم حیات در این منطقه که یکی از مهم‌ترین مهد‌های تمدن بشری است تاکید کرد و افزود: شوونیسم و بازار آزاد مهم‌ترین موانع این راه‌حل عقلانی هستند.

۴ دیدگاه‌ها

  1. ساغ اولاسیز و اللریز آغریماسین
    بیر یاخشی و آتا بابالی بیر ایش تمامیت خواه لارین نقدین ده گوردو اینشااللاه دانیشگاه دانیشگاه اولا و بوجور نقدیلری گوراخ

    20
    3
  2. مشخص نیست قوم گرایان چرا با ایران دوستی مخالفند ؟

    خب اگر خود را ایرانی نمیدانید دیگر چه انتظاری از ایران دارید ؟

    5
    10
    • رضایی آی گل گفتی برای من هم مشخص نیست قوم گرایان فارسی چرا قوم فارس را معادل ایران میداند.
      ایران فقط فارس یا پارس نیست ما فارس ایرانی داریم، ترک ایرانی داریم بلوچ ایرانی داریم کورد ایرانی داریم فارس ایرانی و ایران معادل فارس نیست ایران مجموع (تورک، عرب، کورد،بلوچ، لر، لک خلج، …………………. و نهایتا فارس است.) اگر خود را ایرانی با مشخصات واقعی ایران نمی دانید می توانید از ایران به افغانستان یا تاجیکستان یا جاییکه قوم آرایی کوچ کرده و به اینجا آمده اند و اقوام ساکن را قتل عام کرده اند تشریف ببرد.

      5
      1
    • دشمن اصلی ایران قوم گرایان پارس پرستی هستند که ایران را محدود به قوم پارس کردن.
      ارکان مهم کشور در دست این قوم پرستان است و مملکت را به نابودی میکشانند.
      طرح آمریکا در زمان ریاست جمهوری بوش تجزیه ایران بود و سرمایه کلانی برای این کار اختصاصص داد ولی از آنجا که ملل به غیر فارس (البته و هم به غیر کورد) نیازی به جدایی از تمامیت ایران عزیز نداشتند و ندارند.
      بنابراین برای تحریک مردم مثلا تورک ایران بهترین روش همان روش آریاپرستی و شونیزم پارس و فاشیستی بود.
      با نیرنگ با نفوذ در رسانه ها و کنترل افکار عمومی و ایجاد تنش بین مردم با نشر توهین هایی به مردم تورک افکار عمومی تورکان ایران را تحریک نموده و سعی در آماده سازی تجزیه ایران داشتند و دارند.
      کاملا رویکرد و عملکرد افراد با تمایلات پارس پرستی مشخص است که چیست.
      برای مثال : جناب سید جواد طباطبایی که در فرنگ تحصیل کرده خود برای به بیراه کشاندن حاکمیت در ایران نظریه پردازی ایرانشهری را نموده است.
      هم ایشان کاملا در تضاد منافع کلیت مردم ایران بگونه ای جبهه گرفته که نزدیک به نیم مردم ایران را نشانه گرفته ودنباله روی کسرویها می باشد با تئوریهای جدیدتر.
      ظاهرا خواسته ایرانیت (از نوع آریایگرایی و پانــپارسی و پارس پرستی) را با دین اسلام آشتی دهد.
      نوعی کد گذاری در اندیشه ها که به مرور دین اسلام حذف و ناسیونالیزم باقی بماند.
      از طرفی با حمایت سلطنت طلبها و رسانه های آنها تبلیغات فکری خود را ادامه میدهد در عین حالی که تظاهر به دوستی با متدینین می کند.
      هدف اینها تحریک مردم تورک زبان ایران برای ایجاد شکاف در حاکمیت می باشد.
      ما تورکان هویت طلب ایران زمین همواره ایران را دوست داشته و تا پای جان از این ملک دفاع خواهیم کرد.
      کوردهای هویت طلب برخلاف دیگر مردم ایران زمین خواستار تجزیه و جدایی هستند و در تفکر تشکیل کشور متحد کوردستان از سوریه و عراق و تورکیه و ایران هستند. در این راه با قدرتهای بزرگ بین المللی و همچنین با رژیم غاصب اسراییل روابطی هم ایجاد کرده اند و در داخل ایران نیز با همکاری آریاپرستان جهت نفوذ در سرزمین تاریخی آزربایجان تلاش میکنند.
      رسانه های سلطنت طلب نیز با تبلیغات مستمر به نفع گروههای کورد تجزیه طلب برای ایجاد ذهنیت در آهاد مردم به نفع اینان تلاش میکنند.
      ایران دوستی نه به آریاپرستی و پارس پرستی می باشد بلکه در شناخت تمامیت تنوع فرهنگی و زبانی در ایران می باشد.
      قوم پرستی متعلق به پارس پرستان است نه هویت طلبان تورک مسلمان ایرانی اصل.
      ما داعیه هزار ساله حاکمیت ایران را داریم بنابراین از هر کسی بیشتر ایران دوست هستیم.
      خائن رضایی کسی که هر کامنتی می کذارد فقط لجن پراکنی میکند.
      خائن رضایی مغلطه نکن. قومیت گرا امثال توی پست فطرت هستید که با سفسطه و مغلطه فقط تلاش میکند تا افکار مردم را در جهت ایجاد تضاد و نهایت ایجاد جنگ داخلی بکشاند.
      نیرنگ شما تمامی ندارد چون امثال توی حقیر از ابلیس فرمان میگیرید و با ایجاد تنفر قومی در تلاش ایجاد جنگ داخلی دارید.
      ما خود را از کس دیگر بیشتر ایرانی میدانیم و تا رسمی شدن زبان تورکی درایران همچنان تلاش خود را مضاعف خواهیم کرد و بعد از رسمی شدن زبان تورکی در ایران برای اعتلای هر چه بیشتر زبان تورکی در ایران بیشتر و بیشتر تلاش خواهیم کرد.
      یاشاسین ایران
      یاشاسین آزربایجان
      یاشاسین خوراسان
      یاشاسین قاشقای
      . . .
      . . .
      . . .

      4
      2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *