خانه / آخرین اخبار / لغو احداث فرودگاه، ۸ سال بعد از کلنگ زنی
تداوم کارشکنی‌ها در مسیر توسعه منطقه آزاد آراز؛

لغو احداث فرودگاه، ۸ سال بعد از کلنگ زنی

در اقدامی عجیب، سازمان محیط زیست کشور بعد از 8 سال کلنگ‌زنی فرودگاه منطقه آزاد آراز، این پرژه را فاقد توجیه اقتصادی دانسته و از لغو آن سخن گفته است.

یول‌پرس: منطقه آزاد آراز با ۵۱ هزار هکتار وسعت به‌عنوان صنعتی‌ترین منطقه آزاد ایران مطرح بوده و در ۴ محدوده منفصل جلفا (مرز ایران و نخجوان) با ۲۰ هزار و ۵۰۰ هکتار، نوردوز (مرز ایران و ارمنستان) با ۴۱۱ هکتار، محدوده خداآفرین با ۵۷۰۰ هکتار و محدوده قلی بگلو (مرز ایران و آذربایجان) با ۲۵ هزار هکتار مجری سیاست‌ها و ماموریت‌های اقتصادی تعریف‌شده است.

منطقه آزاد آراز که راهی برای توسعه آذربایجان شرقی و شمال غرب کشور بود، از ۸ سال پیش موضوع احداث فرودگاه برای ارتباط با بازارهای جهانی از جمله روسیه مطرح شد و در ۳۱ فروردین سال ۱۳۹۰ با حضور علیرضا بیگی، استاندار  وقت آذربایجانشرقی و علیرضا مقیمی، مدیرعامل وقت سازمان منطقه آزاد و پروفسور رحیم رحمان زاده رئیس مرکز بین المللی جراحی مفاصل و استخوان برلین ، با ۱۲ میلیارد توان اعتبار در زمینی با ۱۲۰ هکتار کلنگ زنی شد و مقیمی از آغاز به کار اولیه این فرودگاه بعد از سه ماه خبر داد.

اما بعد از گذشت ۵ سال از کلنگ زنی شهرک فرودگاهی منطقه آزاد آراز، در ۴ اسفند ۱۳۹۵ دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: پس از اخذ مجوز از هواپیمایی کشور مراحل احداث فرودگاه ارس آغاز می‌شود و مانند فرودگاه ماکو سعی خواهد شد تا ظرف مدت یک و نیم سال آینده این فرودگاه ساخته شود!

چند روز بعد از این سخنان، ایرج حاتمی مشاور عمرانی مدیر عامل و معاون سابق امور زیربنایی منطقه آزاد آراز به پایگاه خبری نصر، گفته بود: در سال ۹۰ با وجود مخالفت هایی که مطرح شد، مدیرعامل وقت پیشنهاد داد اول باند فرودگاهی ( پرواز ) برای فرود هواپیماهای ۵۰ نفری احداث شود؛ که طبق نظر و صلاحدید مدیرعامل وقت این طرح به همان صورت اجرا شد؛ اول کلنگ زنی انجام شود، بعد مجوز خواهند گرفت!

همواره این موضوع به بهانه‌های غیرموجه به فراموشی سپرده شد بطوریکه محمد حسن نژاد، نماینده مرند و جلفا، بهمن ماه سال گذشته گفت: فرودگاه منطقه آزاد ارس معضلی برای این منطقه شده است و ۷ سال است پشت سر هم برای این فرودگاه بودجه تصویب می‌شود که خواهشمندم در روند احداث فرودگاه منطقه آزاد تسریع شود.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمان مدیریت صادق نجفی مدیرعامل وقت منطقه آزاد ارس فرودگاه کوچکی در حال ساخت بود که پروژه آن را به امید تکمیل فرودگاه اصلی متوقف کردیم و بعد از ۴ سال وقت گذرانی ماکو توانست فرودگاه را احداث کند و این بهانه ای برای صادر نکردن مجوز این فرودگاه شده است.

از طرف دیگر مجید خدابخش، استاندار وقت آذربایجان‌شرقی، در مراسم تودیع مدیرعامل جدید منطقه آزاد آراز با اشاره به لزوم احداث فرودگاه جلفا، گفت: زیرساخت‌های لازم نظیر فرودگاه و راه‌آهن باید با هدف صادرات محصولات تولیدی در منطقه آزاد ارس احداث شود.

این فرودگاه که همه ساله یکی از وعده‌های مسئولان منطقه آزاد آراز و آذربایجان‌شرقی بود، بعد از نزدیک به ۸ سال، دیروز، سازمان حفاظت محیط زیست به بهانه آن چه که نداشتن توجیه اقتصادی به دلیل نزدیکی به فرودگاه های تبریز و خوی خوانده شده است، با احداث آن مخالفت گردید!!

این موضوع در حالی است که سازمان محیط زیست از نبود توجیه اقتصادی آن پروژه و فراتر از اختیارات خود، مطرح کرده است و از سوی دیگر بنابه گفته یکی از فعالان اقتصادی منطقه، سرمایه‌گذار خصوصی قصد ورود به این پروژه را داشته است که موضوع نبود توجیه اقتصادی منتفی می‌شود.

از سوی دیگر پروژه‌ای که کلنگ آن نزدیک ۸ سال پیش به زمین زده شده است، چرا با تاخیر ۸ ساله از منطقه حفاظت شده مراکان سخن گفته شده است؟ یعنی مدیران وقت موضوع حفاظت محیط زیست را در ۸ سال گذشته درک نکرده بودند؟

 

یک دیدگاه

  1. ساخته شدن این فرودگاه باعث به حاشیه کشیده شدن فرودگاه خوی می شد
    خوی یکی از بزرگترین پتانسیل های توسعه آزربایجان می باشد
    حواسمان باشد به خاطر منافع حزبی و شخصی منافع ملی به خطر نیندازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *