خانه / آخرین اخبار / دو ساله شدن پیش‌دبستانی!
راه‌حل آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان غیرفارس؛

دو ساله شدن پیش‌دبستانی!

معاون آموزش ابتدایی گفت: منابع آموزش و پرورش محدود است و باید دست به انتخاب بزنیم و برای همین روی طرحی کار می کنیم که در مناطق محروم و دو زبانه دو سال پیش دبستانی را اجباری کنیم.

به گزارش یول‌پرس؛ چندی پیش بود که وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی عجیبی از ممنوعیت تدریس دروس به زبان فارسی در مدارس سخن گفته و از لزوم صحبت کردن به زبان فارسی در داخل مدرسه سخن گفته بود (لینک)، موضوعی که با اعتراضات زیادی از سوی سیاسیون و فعالین فرهنگی و سیاسی آذربایجان همراه شد.

در جدیدترین موضعگیری از این نهاد،  رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره طرح‌های جدید قابل اجرا در مناطق محروم و دوزبانه برای سال تحصیلی، گفته است: درباره پیش‌دبستانی بحث‌های زیادی وجود دارد و برای اجباری شدن آن، همه چالش‌ها مربوط به تغییر قانون است و ما ترجیح می‌دهیم اگر قرار باشد قانونی تغییر کند، منطبق با اصول علمی باشد؛ به این معنا که ساختار نظام تحصیلی و دوره‌ها منطبق با دوره‌های رشد دانش‌آموزان باشد. به همین دلیل شاید بهتر این بود که ما از سال پنجم، دانش‌آموزان را در اختیار می‌گرفتیم و در سند تحول آموزش و پرورش نیز آغاز آموزش رسمی، پنج سال تمام ذکر شده است.

حکیم‌زاده در قسمت دیگری از سخنان خود افزوده است: به دلیل تنوع رفاه اقتصادی و فرهنگی در جامعه، نمی‌توان گفت دقیقاً یک مدل خاص برای آموزش‌های پیش‌دبستانی باید اجرا شود. به طور مثال در یک خانواده با سطح سواد فرهنگی بالا، ممکن است کودک پیش از شروع مدرسه در معرض انواع آموزش‌ها قرار گرفته باشد اما به دلیل تک‌فرزند بودن و وابستگی شدید به خانواده‌، زمان آغاز مدرسه اضطراب جدایی داشته باشد. به همین دلیل برای چنین کودکی در مرحله پیش‌دبستانی، اضطراب‌زدایی لازم است انجام شود اما برای کودک دوزبانه که ترس از جدایی هم ندارد و مهارت‌های ارتباطی خوبی دارد، آمادگی لازم برای کسب آمادگی زبان معیار باید اتفاق بی افتد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین گفته است: در حال حاضر شاید این بحث‌ها خیلی مهم نباشد چرا که برای اجباری کردن پیش‌دبستانی، نیاز به بودجه و امکانات داریم و در حال حاضر منابع ما محدود است و باید دست به انتخاب بزنیم. این انتخاب باید ناظر به مناطق محروم و دوزبانه باشد تا مهمترین بحث آموزشی که عدالت آموزشی است، برقرار شود.

حکیم‌زاده افزوده است: در مناطق محروم و دوزبانه، عموماً خانواده‌ها با امکانات کم اقتصادی و قاعدتاً امکانات کم فرهنگی حضور دارند که شاید کودک پیش از مدرسه، حتی کتابی هم در دست نگرفته باشد یا در معرض تجربه‌های فرهنگی مانند فیلم دیدن، تئاتر رفتن و … هم قرار نگرفته باشد و وقتی به کلاس اول می‌رود، در مقایسه با دیگر دانش‌آموزان در شرایط برابر نیست. حال اگر فرد در مناطق دوزبانه باشد، درک صحبت به زبان فارسی هم برایش دشوار است و ما عملاً این کودکان را اگر پیش از کلاس اول رها کرده باشیم، در خطر شکست تحصیلی قرار می‌دهیم.

وی در خصوص دلایل افت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار کرده است: شکست‌های تحصیلی که در مناطق دوزبانه با آن روبرو هستیم به دلیل عدم توانایی هوشی دانش‌آموزان نیست بلکه به دلیل عدم توانایی درک زبانی در مدرسه است که آنها موفق نیستند و مدرسه را گاهی رها می‌کنند. به همین دلیل طرح ما این است که پیش‌دبستانی در مناطق محروم و برای بچه‌های دوزبانه اجباری شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در توضیح بیشتر این طرح بیان کرده است: برای سال تحصیلی آینده، بنا را بر این گذاشتیم که بچه‌های مناطق محروم و دوزبانه را به مدت دو سال پیش از شروع رسمی مدرسه یعنی از چهارسالگی به پیش‌دبستانی بفرستیم چرا که در این مناطق دچار چالش‌های بسیار هستیم و اگر می‌خواهیم کودک مدرسه را رها نکند و در مدرسه موفق باشد و آینده خوبی داشته باشد، به این اقدام نیاز داریم.

حکیم‌زاده تصریح نموده است: البته برای اجرای این طرح، لازم است که غربالگری را به جای پنج سالگی در چهارسالگی اجرا کنیم که در این صورت یک تحول اساسی در نظام آموزشی ما رخ خواهد داد و ما زودتر متوجه کودکان دوزبانه می‌شویم. هدف‌گذاری ما نیز کودکان دوزبانه در هر منطقه جغرافیایی که حضور دارند، است. به طور مثال ما در شهرستان‌های استان تهران به دلیل مهاجرت زیاد، کودکان دوزبانه بسیاری داریم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرده است: در این طرح مهم نیست کودک در چه جایی زندگی می‌کند تا مشمول این طرح شود، چرا که ما طی دو سال کودک را با هر پیشینه زبانی، برای درک مطالب کلاس اول آماده می‌کنیم چرا که پیش‌فرض مهارت ارتباطی، کسب مهارت زبانی است.

با توجه به سخنان معاون وزیر، به نظر می‌رسد وزارت آموزش و پرورش قصد دارد با صرف هزینه‌های هنگفت، به جای آموزش زبان مادری در مدارس به منظور پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، آنان را از چهارسالگی برای صحبت کردن به زبانی غیرمادری آموزش دهد.

در این راستا می‌تواند تاکید کرد، هدف اصلی این طرح همان اجرای سخنان پیشین وزیرآموزش و پرورش برای ممنوعیت صحبت کردن به زبان مادری در مدارس است.

۱۱ دیدگاه‌ها

  1. قوم گرایان و جدایی طلبان ترک هیچ راهکاری برای تدریس به زبان مادری در مناطقی که چند زبان مادری دارند مانند قزوین و همدان و ارومیه و تهران نمیدهند که چگونه باید در یک کلاس که چندبن زبان مادری وجود دارد تدریس کرد ؟؟
    قوم گرایان فقط پیاده نظامی از بیسوادان و کم زبانانی میخواهند که مطیع و حلقه بگوش باشند

    31
    27
  2. دو زبانه ها، این بومیان وحشی تر و عقب مانده تر از بومیان بیچاره ی سرخپوست و سیاهپوست و استرالیایی!
    به آپارتاید خوش آمدید! اینجا سرزمین برگزیده است!

    21
    29
  3. بیایید وضعیت کل جهان را مرور کنیم! اتحادیه اروپا به سرعت در حال از دست دادن قدرت و در آستانه فروپاشی است. احزاب راستگرا در حال قدرت گرفتن در کشورهای توسعه یافته هستند. موج جدیدی از انقلابها در کشورهای عربی در حال شروع است. چین سهم اقتصادی آمریکا در بازارهای جهانی را می بلعد و موج بعدی بحران اقتصادی در شرف وقوع است. اگر بتوانیم بپذیریم که این روند باعث تضعیف کشورهای توسعه یافته و از دست رفتن مستعمرات سیاسی آنها خواهد شد و انقلابها در کشورهای عربی را نشانه ای از این اتفاق ببینیم، می توانیم بپرسیم چه بر سر کشورهای آزاد شده خواهد آمد. جریان غالب روشنفکری کنشگر در کشورهای عربی توجیهی برای وجود مرز بین کشورهای هم زبان و هم دین نمی بیند. پس احتمالا با شروع موج جدید بحران اقتصادی شاهد تشکیل دولت واحد عربی با زمینه فکری اسلامی خواهیم بود. این دولت بزرگ که خود را پرچمدار اسلام معرفی می کند، در منطقه ای تشکیل می شود که راههای تجاری را در مشت خود دارد بعلاوه جاذبه این مرکز، کشورهای اسلامی غیر عربی را هم می تواند به سمت خود بکشد و اولین گزینه کشور ترکیه و کشورهای آسیای میانه است. برای دانستن راه حل مهار این دولت تازه تشکیل رجوع به تاریخ گزینه خوبی است. قطع ارتباط مغرب اسلامی و مشرق اسلامی با استفاده از کارت فلات ایران. حکومت اسلامی در فلات ایران نمی تواند این کار را انجام دهد چون خود یکی از اعضای بالقوه این اجتماع بلاد اسلامی است پس راهکار در جایگزینی تفکر اسلامی با یک تفکر ضد اسلامی، ضد عربی، ضد ترکی و مبتنی بر ملی گرایی افراطی است. این صفات خود را در ایده «ایرانشهری» نشان می دهد. بیایید به برادرانمان که سرنوشتی مشابه ما دارند نگاه کنیم! در ترکستان شرقی دولت چین به شکل عجیب و ناگهانی فشارها را بر اویغورها چندین برابر کرده و اجازه نفس کشیدن هم به آنها نمی دهد. چطور یکباره نگرش چین به اویغورها عوض شد؟! در جمهوری های خود مختار روسیه مثل تاتارستان و باشقوردستان و داغستان و … تدریس زبانهای ترکی از حالت اجباری به اختیاری تغییر پیدا کرد. چرا یکباره روسیه روند ذوب فرهنگی غیر روسها را تسریع کرد؟ چه چیز در نظام قدرت جهانی تغییر کرده است که چین و روسیه به دست و پا زدن افتاده اند؟ مگر قرار است اتفاقی بیفتد؟! درست است کشیشان یسوعی در دوره بعد از ایلخانیان بین طوایفی از ترکان اوغوز نفوذ ویژه ای داشتند و در شکل «بابا»ـها کار خود را پیش می بردند! ولی امروز چه؟! آیا ترکهای ایران به تفکر «ایرانشهری» که قرار است بعد از ساقط کردن «جمهوری اسلامی»، جنگ نیابتی اروپا، آمریکا، روسیه و چین را علیه مسلمانان بر عهده داشته باشد، وفاداری دارند؟ جواب خیر است. پس کسانی که از طرف اروپا در ایران پروژه «ایرانشهری» را برای «براندازی» پیش می برند و همچنین جناح سیاسی حامی آنها تعجبی ندارد که سعی بر تسریع آسیمیلاسیون کنند. این کار نه برای زبان فارسی و نه برای ایران، برای هیچکدام انجام نمی گیرد. اینکار برای حفظ منافع دول مذکور انجام می گیرد. ما کجای این بازی هستیم؟ و حرکت ما چه باید باشد؟ واقعا انتخاب سخت است. گریز از مرکز با هزینه گزاف و نتیجه غیر قابل پیشبینی؟ ادامه روند خاموشی و تحلیل یافتن جمعیت؟ کنش برای حفظ جریان اصول گرا بعنوان متحد بالقوه؟ رسوا کردن حرکتی که نقاب ملی گرایی فارسی را دارد؟

    من توانایی کافی برای تصمیم گیری ندارم ولی قویا اعتقاد دارد تا زمانی که ملت تورک بر خلاف جو غالب که ضدیت با اسلام است، به قرآن و راه و روش پیامبر و دنبال کنندگان راستین ایشان تمسک بجوید، از طوفان سوانح در امان خواهد بود.
    «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم وَیُثَبِّت أَقدامَکُم»
    «فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَهِ الوُثقیٰ لَاانفِصامَ لَها»

    15
    24
  4. این زنیکه لیاقت همچین پستی را نداره.وزیر فاشیست معاون فاشیست هم داره.به جای اینکه بگه ۲سال اول پیش دبستانی را اختصاص بدیم به زبان مادری خودبچه ها؛تا باتسلط به زبان خودشان زبان بیگانه فارسی را خوب متوجه شوند میخان زبان مادری رااز ریشه بزنن تادیگربچه ها فرصت تکلم به زبان مادری را نداشته باشند.#آموزش کثیف#

    22
    28
  5. یول پرس دونن یازدیغیم کامنتی یاییملاما!

    8
    15
  6. با سلام
    این فاشیستهای پــــانــــپارس که در ارکان حاکمیت نفوذ دارند و توانسته اند بسیاری از افراد شایسته و انقلابی حقیقی را در این چهل سال با حیلتهای مختلف و یا انگهای مختلف یا نابود کنند و یا از میدان بدر کنند هم اکنون به مرور نقاب از چهره بدر میکنند و به وضوح نیات پلید خود را آشکارا به اجرا می نشانند.
    تغییر نامهای آبادیها و شهرهای غیر فارس و یا حتی منع کردن از بکارگیری نامهای تورکی در همه جا از نام افراد گرفته تا نام بنگاههای اقتصادی کوچک و بزرگ مانند کارخانه ها و یا مغازه ها، یکی از الویتهای اینان است.
    حتی مانع شدن لهجه تورکی در مدارس نشانگر روح پلید و شیطانی اینان است.
    فاشیستها از هیچ عملی رویگردان نخواهند شد. ادامه اینان آینده ای فاجعه بار و حتی خونین خواهد بود.
    نمونه ای از شیطنت اینان همان برگزاری میتینگی در باشگاه ارامنه تهران با حضور نخست وزیر دولت ضد مسلمان ارمنستان است.
    آموزش و پرورش اگر بودجه و پول دارد که دو سال کلاسهای پیش دبستانی اجباری برای مناطق غیر فارس زبان برگزار نماید چرا معلمین و اساتید این سازمان عریض و طویل با کمترین معشیت ممکن در حال گذران زندگی هستند؟
    چرا بسیاری از معلمین هنوز رسمی نشده اند؟
    چرا بسیاری از مدارس دو شیفته و یا چند شیفته هستند آنهم با حداقل بیشتر از چهل پنجاه دانش آموز در هر کلاس؟
    دروغهای پی در پی وزیر آموزش و پرورش و وعده های دروغین مختلف این وزارت خانه، خود گواه شخصیت فریبکار و دورو و ریاکار اینان را به اثبات میرساند.
    تکالیف بیش از اندازه برای دانش آموزان مخصوصا در مقاطع پایین، کتابهای بسیار سنگینی که هر روز دانش آموزان باید با خود به مدرسه ببرند و برگردانند و ایجاد حس تنفر نسبت به علم و دین و معرفت که توسط سیستم آموزشی به کودکان ما تحمیل میشود در کنار پالایش و یکسان سازی زبانی و فرهنگی و مذهبی کودکان همه گواه بر ادامه نیات پلید ایرانشهری که نه بلکه فاشیستی اینان می باشد.
    کمی به کتابهای تاریخی در حال تدریس در مدارس بنگریم و ببینیم که فاجعه ای در شرف انجام است. همچنان کتاب تاریخ تبدیل شده است به نژادپرستی نامه‌ی آریایی تباری و پارس پرستی. کتابهای درسی تبدیل شده اند به نشریه هایی برای ترویج دیدگاههای فاشیستی پانپارسیان.
    در این چهل سال نظام آموزش و پرورش ظاهرا تغییرات زیادی داشته است ولی در اصل ماجرا یعنی ادامه مکتب پهلویسم همچنان در حال اجرا است و هیچ گونه تغییر اساسی در نظام آموزشی قلدری رضا شاهی انجام نگرفته.
    بر خلاف قانون اساسی نه فقط اصلهای پانزدهم و غیره بلکه حتی نسبت به رایگان بودن تحصیل در ایران نیز وفادار نبوده اند و هزینه های هنگفتی را برای تحصیل فرزندان به گردن اولیای محترم و خانواده ها گذاشته اند.
    خانواده ها برای تحصیل بهتر فرزندان مجبورند فرزندان خود را در مدارس به اصطلاح غیر انتفاعی ثبت نام کنند که در آن مدارس شهریه های هنگفتی از خانواده ها گرفته میشود. به هیچ وجه کیفیت تحصیل در ایران یکسان نیست و کسی که درآمدی قابل توجه نداشته باشد مجبور به ثبت نام فرزندان در مدارس بی کیفیت دولتی هستند.
    اگر آموزش و پرورش بودجه به اندازه کافی دارد به حد کفایت برای کارمندان و معلمین و اساتید و بازنشته های این وزارت خانه حقوق بدهد تا خادمین این وزارتخانه در زندگی روزمره خود بتوانند سری بالا ببرند و بتوانند به زندگی خود ادامه دهند. لااقل کمی به امکانات مدارس برسد و سرانه مدارس را در حد معقول برساند تا مدارس از اولیا محترم کمتر گدایی نمایند.
    بسیاری از مدارس با کمک خانواده ها که فرزندان دلبند خود را در آنجا ثبت نام نموده اند صاحب امکاناتی شده اند نه کمک وزارت خانه. شاید خانواده ها برای مصلحت و بخاطر تامین امنیت تحصیلی فرزندانشان مجبور به پرداخت هزینه هایی به مدارس میشوند.
    این مسئله در سراسر ایران مشهود است. که آموزش و پرورش یک اختلاسگر بزرگ است و مدارس را به حال خود رها کرده است و الیای مدارس مجبور به گدایی از الیای دانش آموزان برای تامین مالی مدارس شده اند تا جایی که هر چند گاهی مخانیم و میشنویم که در جای جای ایران در مدرسه ای به دلیل نبودن امکانات مناسب فاجعه ای اتفاق افتاده.
    به امید رسوایی هر چه بیشتر فاشیستهای پانپارس

    13
    28
    • معنای فاشیست پانپارس یعنی چی؟؟؟ اگر ادعای ترک بودن میکنی پس چرا به فارسی مینویسی و به فارسی می خوانی؟؟؟ مطمئن هستم تو از آن دسته کسانی هستی که هنوز هویت خودت رو پیدا نکردی….نمیدانی اصالتت از کجاست، کجا بدنیا آمدی، به چه زبانی صحبت میکنی ؟؟؟ کجا بزرگ شده ای….حتی خانه پدری ات را هم به یاد نداری…امثال شماها فقط با کلمات بازی میکنند، مطلبی را در اینترنت یا جایی میخوانند و جو گیر میشوند و آن را بدون اینکه معنایش و مفهومش با بدانند بدون سند و مدرک ادعا میکنند…
      اگر آموزش و پرورش یک یک اختلاسگر است پس چرا اجازه می دهی فرزندت به مدرسه برود… اگر راست میگویی در خانه آموزش زبان ترکی به فرزندت بده…
      امثال شماها چهل سال پیش وضعیت مملکت و مدارس را تغییر داد…
      من به عنوان یک معلم که در آذربایجان شرقی مشغول به تدریس هستم افتخار میکنم که این شغل را دارم و ترک زبان هستم…
      به امید رسوایی و نابودی همه کسانیکه که ادعای ترک بودن میکنند ولی در عمل و گفتار تیشه به ریشه این زبان و فرهنگ میزنند، و رسوایی و نابودی کسانیکه هر وقت به نفع یا ضررشان باشد ترک بودن برایشان مسئله جدی میشود…
      به امید نابودی خائنین و پانترکهایی مثل شما (مهدی II) که با ادبیات و گفتار کپی شده از سایتهای مختلف به اختلافات دامن میزنید و دنبال خود شیرینی هستید، امثال شما (مهدی II) تورک جعلی و تقلبی است و دنبال تفرقه افکنی….بیرون گود ایستاده و از بقیه انتظار دارند..
      آموزش را از خانه ات شروع کن بعد به مدارس و جامعه ایراد بگیر…
      زنده باد تورک و تورک زبان….

      9
      23
      • نا ان موقع بدبخت شدیم که بیسوادهایی چون تو معلم شدن احمق اگر تورک بودن بده وطن فروش بودن چی تو عوضی که درس میدی چرا به زبان خودت تدریس نمیکنی احمق تو چه حقی داری به فرزند من تورک گویش بیگانه وهقب مانده دری را درس بدی من مالیات میدم که فرزندم در مدرسه دولتی درس بخونه ان هم تورکی نه هر گویشی تو احمق به خودت برس که خائن خودتی پان تورک بودن شرف میخواهد ولی در ایران یک پان داریم ان هم پان فارث ، احمق حرف دهنت هم بفم بیشعور تو خودت را به تورکها نسبت نده معلمان تورک خیلی هایشان شرف دارن یول پرس خواهشن چاپ کن

        5
        13
        • مشکل ما تورک ها بی شعورهایی مثل تو هستند. وقتی به یه معلم، به یه فرهنگی به این راحتی توهین میکنی، معلومه که چطور بچه ات رو تربیت کردی بعد میفرستی مدرسه معلم بیچاره تربیتش کنه، بی شعورهایی مثل تو و مهدیII الفاظی رو بکار میبرید که در شان تورک ها نیست

          11
          4
  7. تو همین الان هم با این ادبیات یه بدبخت به شمار میای…

    2
    4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *