خانه / آخرین اخبار / خاتمی، طباطبایی، نشریات زنجیره‌ای و آینده سیاست‌ورزی در ایران ۱۴۰۰
داستان چیست؟

خاتمی، طباطبایی، نشریات زنجیره‌ای و آینده سیاست‌ورزی در ایران ۱۴۰۰

بحث از فدرالیسم نه تنها جدی نیست بل "بازی خاتمی" برای تحرک توده هاست که پای صندوق رای بیایند تا دوباره ۸ سال نیروهای فرسوده حزب اصلاح طلب بتوانند بر مسند بنشینند و بگویند تلاش کردند ولی زمینه تحول هنوز آماده نشده است.

به گزارش یول‌پرس؛ سید جواد میری در کانال تلگرامی خود نوشت: کمپین انتخاباتی زودهنگام برای آرایش رای ها در ۱۴۰۰ شروع شد. ببینید باید خیلی ساده لوح بود که بحث های حجه الاسلام خاتمی و پاسخ های “کوبنده” دکتر سید جواد طباطبایی و سپس دستگاه رسانه ای دولت (که اکثر روزنامه ها و نشریات را دو قبضه تبدیل به پایگاه حزب باستانگرایان ناسیونالیسم کرده است در پوشش جمهوری اسلامی) درباره فدرالیسم را بر حسب ظاهر تفسیر کرد.

بخشی از اصلاح طلبان چرخشی کامل از اسلامیسم به سوی ناسیونالیسم کرده اند (که فی نفسه پدیده قابل مطالعه ای است ولی همانگونه که خط امامی ها دچار نوعی تندروی بودند و سپس در اصلاحاتشان هم بی مبنا تندروی کردند حال در ناسیونالیست بودنشان هم باز به جای گرایش به ناسیونالیسم مدنی به سراغ ناسیونالیسم باستانگرا رفته اند) و در این بین به دنبال رای در ۱۴۰۰ هستند. اما حال که دولت مستقر که از ائتلاف کارگزاران و اصلاح طلبان و بسیج توده های مردم که از سیاست های انقباضی به ستوه آمده بودند با چرخش کامل آقای روحانی و انسداد بین المللی دولت تدبیر و امید، امید به هر نوع انتخاباتی را در هاله ابهام برده است، حال چه چیزی می تواند مردم را به تکاپو بیندازد؟‌ دوگانه اصلاحات و اصولگرایی؟ خیر! راه پیش رو، دامن زدن به بحث های “هویتی” و دوگانه “ایران” و “اسلام” است که این بار شاید بتواند جایی در دایره قدرت برای اصلاح طلبان در ذیل هسته اصلی حاکمیت باز کند.

به سخن دیگر، بحث از فدرالیسم نه تنها جدی نیست بل “بازی خاتمی” برای تحرک توده هاست که پای صندوق رای بیایند تا دوباره ۸ سال نیروهای فرسوده حزب اصلاح طلب بتوانند بر مسند بنشینند و بگویند تلاش کردند ولی زمینه تحول هنوز آماده نشده است. اما نکته اینجاست که چرا جناب طباطبایی بر این گفته خاتمی تاخته است؟ زیرا او تصور خیالی از ایران را در ذهن ساخته است و با ایرانی که از مجموع کردها و عربها و ترکها و ترکمنها و ارمنیها و گرجیها و تالشیها و بلوچیها و فارسها …. واهمه دارد و چنین میپندارد که هر گونه مواجهه با ایران متنوع یعنی وادادگی و تجزیه و نابودی و بهمین دلیل است تا سخن خاتمی درباره فدرالیسم را شنیده است به سراغ پانترکیسم و آموزش زبان ترکی رفته است کانه فدرالیسم منحصر در آموزش زبان است و به این موضوع التفات ندارد که خاتمی دغدغه حزب اصلاح‌طلبان را دارد و کاری به آموزش زبان ندارد. البته در این میان نباید از چرخش های متناوب پارادایمی برخی نیروهای دسته دوم و دسته سوم اصلاحات غافل شد که از اسلامیسم به ناسیونالیسم رسیده اند و هم اکنون برای گرفتن رای بر قطار فدرالیسم سوار شده‌اند.

دورنمای سیاست و آرایش رای ها در ۱۴۰۰ یقینا بر دوگانه اصلاحات و اصولگرایی نخواهد بود و گرایش به مباحث هویتی برای کسب رای ذیل رهبری خاتمی ممکن نیست بل نیروهای سیاسی جدید با محوریت پیرامون و ایده تنوع و سیاستهای انبساطی درباره “زبان های ملی ایرانی” (ترکی و کردی و بلوچی و ….) به تدریج ظهور خواهند کرد و نمایندگان سیاسی خود را در سپهر قدرت خواهند آفرید و در آن سپهر جنگ زرگری خاتمی-طباطبایی جایگاهی جدی نخواهد داشت.

۲ دیدگاه‌ها

  1. یعنی خاتمی اشتباه میکند ؟!

  2. خان اوغلان خدایی

    نقد ادبیات و رویکرد دکتر طباطبایی در مورد فدرالیسم و حقوق اقوام در خانه اگر کس است یک حرف بس است…آقای دکتر طباطبایی در استدلال برای نفی دیدگاه خاتمی پیرامون فدرالیسم گفت این طرح را یک پان ترک و کردها طرح کرده بودند…سوای صحت یا نقص طرح فدرالیسم ایشان دارای یک وجدان فلسفی بر پایه آزاد اندیشی نیست که بتواند مفهوم حرف معصومین را که مورد تایید و تصدیق اندیشمندان غرب است تصور کند مبنی بر اینکه لاتنظر الی من قال انظر الی ما قیل دومین مشکل فکری اش آن است که به راحتی با پیشوند و لقب پان ترک و کرد می خواهد اصالت یک نظریه را زیر سئوال ببرد.سومین نکته آنکه از نحوه طرح بحث چنین برمی اید که مناقشه اصلی او عناوین و اصطلاحات حکومت داری ..از جمله فدرالیسم… نیست چه خود ارسطو هم در تقسیم بندی حکومت از حکومت خوب یا بد نام می برد بر این اساس شکل حکومت خوب یا بد تحت هر عنوانی می تواند توسط یک فرد یا یک جمع اعمال شود.پس اگر اصول اسلامی به درستی توسط مجریان اجرا شود و تاکید و تایید قرآن در مورد مسایل هویت قومی نادیده گرفته نشود مشکلی در شکل حکومت وجود نخواهد داشت و اقوام به دلیل مطلوبیت محتوای حکومت داری کشور را گهواره آرامش و ثبات خواهند یافت…افرادی که در محتوای اسلامی حاکمیت ایده ای را برای حمایت از ساختار هویت اقوام قایل نباشند در شکل های فدرالیسم یا لیبرال دموکراسی نیز حقوق اقوام را نادیده خواهند گرفت….البته باید اذعان کرد فدرالیسم در برخی از جنبه های شکلی با جمهوریت نظام اسلامی منافات ندارد.

    3
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *