خانه / آخرین اخبار /  افزودن «تست بسندگی زبان فارسی» به سنجش کودکان

 افزودن «تست بسندگی زبان فارسی» به سنجش کودکان

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اضافه کردن بررسی میزان آمادگی زبان فارسی در طرح سنجش سلامت در دستور کار قرار خواهد گرفت و روی آن کار می کنیم.

به گزارش یول‌پرس، رضوان حکیم زاده در نشست خبری اجرای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان که در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد با اشاره به خدمات مترقی و ارزشمند سنجش سلامت در کشور اظهار کرد: امیدواریم سنجش را به جای بدو ورود به دبستان، دوسال قبل دبستان انجام دهیم.

وی افزود: اکنون سنجش به صورت اختیاری برای ۵ ساله ها و به طور محدود برای ۴ ساله‌ها نیز انجام می‌شود، اما اگر بتوانیم سنجش را دوسال عقب ببریم امکان مداخلات بهتری فراهم می‌شود، البته لازمه آن این است که دوره پیش دبستانی را هم دو سال قبل از کلاس اول داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت غربالگری در دوره پیش دبستانی گفت: این غربالگری در راستای عدالت آموزشی انجام می‌شود. مواردی چون کم بینایی و کم شنوایی عمدتا در مناطق محروم کمتر مورد توجه و شناسایی خانواده‌ها قرار می‌گیرد و طرح سنجش در راستای توسعه عدالت آموزشی انجام می شود.

وی در خصوص زبان فارسی گفت: در کارگروهی پیشنهاد شد بسندگی زبانی را به مجموعه سنجش اضافه کنیم. فرمایشات رهبری مبنی بر اهمیت یادگیری زبان فارسی مهم است و باید کودکان ما در شرایطی باشند که امکان دریافت و درک مطلب به زبان فارسی را داشته باشند و جزو گروهی قرار نگیرند که زودهنگام مدرسه را ترک می‌کنند.

حکیم زاده ادامه داد: در زمینه افت تحصیلی با دو گروه مواجهیم؛ یک گروه کودکان دیرآموزند و دسته دیگر آنها هستند که در مناطق دوزبانه پیش دبستانی را نگذرانده‌اند و اگر آزمون بسندگی زبان فارسی را به این مجموعه اضافه کنیم کمک بزرگی برای ایجاد آمادگی هدفمند زبانی در دوره ابتدایی فراهم می‌شود.

وی درباره سنجش آمادگی بسندگی زبان فارسی گفت: این موضوع یک پیشنهاد بود و قرار شده روی آن کار کنیم و استانداردها را احصاء کنیم. با توجه به تاثیر این آمادگی برای ورود به مدرسه و ایجاد ارتباط به زبان معیار امیدواریم در غربالگری ها این مورد هم ارزیابی شود تا آنها که نیاز دارند خدمت هدفمند دریافت کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اضافه کردن بررسی میزان آمادگی زبان فارسی در طرح سنجش سلامت در دستور کار قرار خواهد گرفت و روی آن کار می کنیم.

همچنین رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز درباره پیشنهاد گنجاندن تست آمادگی زبان فارسی در طرح سنجش گفت: کودک شش سال تمام مشخص است خزانه لغاتش چقدر باید باشد.

مجید قدمی ادامه داد: کسی که اختلال زبانی دارد به خصوص در مناطق دو زبانه، تفکرش هم دچار مشکل و دچار اختلال یادگیری می‌شود و آنها به مراکز اختلال یادگیری ارجاع می‌شوند. این کار بسیار سنگین است و کار پژوهشی می‌خواهد و حتما آن را در آینده انجام خواهیم داد./ ایسنا

۱۱ دیدگاه‌ها

  1. به جای همه این کارها اصل پانزده قانون اساسی را اجرا کنند و در کنار زبان رسمی ، زبانهای مادری هر منطقه را تدریس کنند ، همه زبانها اهمیت دارند ، بعضی ها تو انتخابات میگفتند همه ما ایرانی هستیم و بعضی ها فکر میکنند ایرانی ترن و باید حق اقوام دیگه از بین بره ، مثل اینکه این شعارها برای انتخابات بود و در دولت اونها بعضی ها ایرانی ترن

    17
    3
    • میگن تو ایران ۲۴ نوع زبان هست فرض کن کل این زبان های مادری احیا سن تدریس شن چه بلایی به سر کشور نمی. یاد حالا نگیم ۲۴تا اونایی که بیشتر هستند حساب کنیم زبان فارسی ترکی عربی کردی لری بلوچی . گیلکی فرض کن تو همدان یجا مدارس ترکی باشه ی جا لری. ی جا فارسی چقدر هزینه بی خودی به خودمون تحمیل می کنیم از هزینه بگزریم این کار اختلتف شدیدی بین مردم می ندازه ارتباط مردن رو کم می کنه کلی مشکل ریر درشت تو همه چی پیدا می کنیم.

  2. تا حالا روشهای فاشیستی و اسیملاسیون کودکان در مدارس برایشان بسنده نبود که روش بسندگی را هم اختراع کردند اینها نه تنها پیام رهبری را در رابطه با صیانت فارسی در سیما با مدارس اشتباه گرفته اند بلکه آن سخنان را با اجرای امیال و هوسهای فاشیستها به انحراف کشیده اند والا اینها که به طور سیستماتیک دارند مدارس را به قهقرا می برند بس نیست

    16
    3
  3. خب مجبور نیستید در این تست شرکت کنید
    وزارت آموزش و پرورش باید آموزش فارسی را در مناطق ترک نشین لغو و فقط مدارس مخصوص افرادی که میخواهند به فارسی آموزش ببینند دایر کند ( برابر اصل ۱۵ قانون اساسی )

    6
    8
  4. برنامه فاشیستی

    13
    4
  5. سیاستهایی که شاه ملعون و پدر قاطرچی اش نتوانست اجرایی کند این وزیر بی کفایت فاشیست دارد اجرایی می کند.
    اول از قانون فاشیستی “نداشتن لهجه ” معلمان تحت عنوان “فهرست بیماری‌های ممنوع برای استخدام در آموزش‌وپرورش” شروع کرد که داشتن لهجه را جزء بیماری به حساب آورد کسی صدایش در نیامد حالا رسید به “سنجش آمادگی بسندگی زبان فارسی” خدا به داد این مردم برسد.
    البته بیمار ذهن فاشیست این وزیر کثیف است .

    18
    5
  6. منظور ایشان و البته سیستم آموزش و پرورش از مناطق دو زبانه چیه؟؟ اگه منظور مناطقی مانند آذربایجان و کردستان و خوزستان و … باشد که اونها تک زبانه هستند و هر کدام فقط به زبان مادری خود صحبت می کنند و اگه منظور ایشان مناطق مهاجرپذیر مثل تهران و کرج باشد که این ها هم چند زبانه هستند. وای به حال ما و فرزندان ما که چنین افراد و تفکرات و سیستم ها به آنها آموزش می دهند.

    14
    3
  7. این وزیر آموزش و پرورش شمشیررا از روبسته.کسی نیست به این خانم دکتر بگه پدر بیامرز برو چندتا کتاب روانشناسی بخوان.این تز شما را باید ببریم در گینس به نامت ثبت کنیم می دزدنش.پس فارسی بلد نبودن هم جز امراض محسوب میشه.خدایا خودت ببین چه کسانی دارن برآموزش و پرورش مملکت نسخه می پیچند.خانم دکتر هم چندتا کتاب روانشناسی بخوان و هم خودت را به یک دوانشناس نشان بده.البته از وزیری که لهجه فارسی خط قرمزش محسوب میشه معاونی بیش ازاین انتظار نمیره.#نه به شئونیزم#

    5
    1
  8. خانم دکترخودت را به یک روانپزشک نشان بده.جای دوری نمیره

    10
    2
  9. پرویز بابازاده

    آزربایجان تک زبان دارد و برایش بس است.
    نیازی به زبان فارسی ندارد.

    2
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *