خانه / آخرین اخبار / بسندگی زبان فارسی شنا بر خلاف جهت رودخانه است
تحصیل به زبان مادری عامل پیشرفت تحصیلی؛

بسندگی زبان فارسی شنا بر خلاف جهت رودخانه است

اجرای طرح سنجش بسندگی شنا بر خلاف جهت آب رودخانه است چرا که طبق نظر کارشناسان ابتدا باید زبان مادری  تقویت شود  و سپس به تقویت زبان دوم بپردازند که عدم توجه به این مسئله دهن کجی به حقوق قومیت ها و بی حرمتی به قانون اساسی است.

یول‌پرس – علی ستاری: طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران زبان فارسی به عنوان زبان رسمی تمام ایرانیان قلمداد شده است که باید محور اتحاد،وحدت،همبستگی و برادری اقوام مختلف ایرانی باشد چنانچه در بحث  مذهبی  با وجود  اختلافات گسترده بین مذهب تشیع و تسنن و علی رغم تلاش شبانه روز دشمنان اسلام برای تفرقه افکنی شاهد وجود این اتحاد و برادری هستیم که کمر دشمن را شکسته است و این اتحاد با تدبیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  به کشور های همسایه هم صادر شده است که نمونه ی بارز آن می توان عراق را مثال زد که اتحاد شیعه و سنی در کنار هم باعث شکست  داعش ، آمریکا و هم پیمانانش در منطقه شد و دلارهای نفتی آل سعود را ناکام گذاشت تا جایی که در یک اقدام بی سابقه یکی از رهبران اهل سنت عراق دفاع از ایران را واجب شرعی بر شمرد .

چنین حب و همبستگی ای در سایه ی احترام به اختلافات به وجود می آید که یکی از آن ها زبان است که در ایران اختلافات در بحث زبان به فراوانی دیده می شود.

ایران جغرافیایی سرشار از زبان ها و فرهنگ های مختلف است که همه ی آن ها با اجماع به ایران معنا بخشیده اند که من به نمونه هایی از زبان های مورد تکلم و زنده در ایران اشاره می کنم:

زبان فارسی ، زبان ترکی آذربایجانی و دیگر زبان‌های ترکی (مانند زبان ترکی قشقایی، زبان ترکمنی)، زبان‌های کردی  زبان گیلکی و زبان مازندرانی ، زبان لری ، زبان عربی ، زبان بلوچی  و سایر زبان‌ها (زبان تاتی ایران، زبان تالشی، زبان لکی، زبان ارمنی، زبان گرجی، آرامی جدید آشوری، زبان‌های سرکسی) و …

صاحبان همه ی این زبان ها میراث دار ایران هستند و هر کدام برای اعتلای این مرز و بوم سهم خود را پرداخت کرده و پرداخت خواهند کرد چنانچه در برهه های خطر برای این کشور دیگر زبان و رنگ و قوم و قبیله مطرح نیست و همه برادرانه پای میدان می آیند که نمونه اش را در دفاع مقدس، زلزله ی بم، زلزله ی آذربایجان ، زلزله ی کرمانشاه و سیل اخیر گلستان و خوزستان دیده ایم که ملت شریف ایران از هر رنگ و زبانی هیچ گونه تفاوتی در امداد رسانی به ترکمن های گلستان یا اعراب خوزستان قائل نشدند .

اما این ملتِ رنگین کمانی در بحث فرهنگ و زبان  حداقل خواسته هایی دارند که متاسفانه  به دلیل عدم توجه مسئولان و گاها نمایش عملکرد در جهت مخالفت با خواسته های به حق شعله ی اختلاف را می افروزد.

مسئله ی تدریس و تحصیل به زبان مادری خواسته ی بر حق همه ی اقوام ایرانی است که به علت عدم برخورداری دیگر اقوام از رسانه های قوی فقط در پوشش تدریس زبان ترکی جلوه کرده است لکن باید گفت این مسئله خواسته ی بر حق تمام اقوام ایرانی است که به حق هم با انقلاب اسلامی ایران و رها یافتن از چنگال رژیم پهلوی که آشکارا کمر به نابودی اقوام ایرانی با اجرای طرح یکپارچه سازی بسته بود در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گنجانده شده است و اصل پانزدهم قانون اساسی  شاهد بر این مدعی می باشد.

در کشورمان با تدریس زبان فارسی در مدارس و دانشگاه ها و همچنین با تشکیل فرهنگستان زبان و ادب فارسی  این زبان پاسداری و تقویت می شود ، که لازم و واجب است و نگرانی رهبر معظم انقلاب هم کاملا متین و مبارک است و باید مورد توجه قرار گیرد چرا که زبان فارسی در معرض دگرگونی با ورود اصطلاحات خارجی است ، اما این توجه به زبان فارسی به معنای بی توجهی به دیگر زبان ها نیست چرا که خود مقام معظم رهبری در دیداری که با خانواده ی شهید زنده دل داشتند با نوه ۵ ساله شهید زنده‌دل جملاتی را به ترکی می گویند و سپس  مادر پارسا را به آموزش زبان ترکی به او تشویق می‌کند و بیان می کند که زبان فارسی را از مدرسه و تلویزیون یادمیگیرید و شما زبان ترکی را به او یاد دهید.

ایران کشور قومیت ها می باشد و باید تاکید کنیم که زبان این قومیت ها خارجی نیست چرا که بسیاری از این زبان ها فقط در جغرافیایی به نام ایران یافت می شوند و نمونه ای از آن در جای دیگر وجود ندارد ، کرد،لر،ترک،عرب،بلوچ،مازنی،گیلکی،تالشی و … در کنار هم و با اتحادشان جغرافیایی بنام ایران را تشکیل داده اند که به زیباتر شدن ایران بسیار کمک کرده است.

طبق آمار های اطلاعاتی دستگاه های آمریکایی ۶۰درصد مردم ایران به زبان فارسی صحبت می کنند ، این به این معناست که ۴۰ درصد دیگر زبانی غیر زبان فارسی دارند ، از طرفی هم طبق اعلام علی اکبر صالحی رئیس فعلی سازمان انرژی اتمی  و وزیر سابق امور خارجه ایران در دوران تصدی وزارت ، بیش ۴۰ درصد ایران ترک هستند و این وقتی قابل توجیه می شود که بگوییم استان هایی مانند قزوین،همدان ،گیلان،خراسان،کرمان،فارس،مرکزی،گلستان جمعیت عظیمی ترک دارند که امروزه ممکن است به زبان فارسی رایج صحبت کنند اما زبان ترکی را هم بلدند،و اصالتا ترک می باشند ، اما موضوعِ بحث ترک ها نیستند ، موضوع بحث معقوله ای است به نام زبان مادری که جریاناتی در کشور  از آن برای تفرقه افکنی و ترویج تفکرات نژادپرستی استفاده می کنند و جریانات دیگری در صدد نابودی و فراموشی آن زبان ها  ، جهت استعمار فرهنگی هستند ، اتفاقی که در کشوری مانند هند  افتاد  که امروز شاهد از بین رفتن کامل زبان فارسی در آن هستیم و یا می توان به سفر اخیر نخست وزیر پاکستان اشاره کرد  که به رئیس جمهور ایران گفت: اگر بریتانیایی‌ها حوالی سال ۱۸۰۰ میلادی به هند نمی‌آمدند الان ما داشتیم به زبان فارسی صحبت می‌کردیم و دیگر به مترجم نیازی نبود.

اما زبان مادری چیست؟

تعاریف متفاوتی از زبان مادری ارائه شده است اما به طور کلی به زبان اجداد و نیاکان کودک و یا زبان پدر و مادر کودک  یا زبانی که مادر در دوران بارداری کودک با آن تکلم می کند زبان مادری و یا زبان اول نامیده می شود  یعنی زبان اول یک تبریزی ، ترکی آذربایجانی ، زبان اول یک یاسوجی، لری و  زبان اول یک زاهدانی بلوچی می باشد ولی همه در ادامه فارسی را فرا می گیرند ،

اهمیت زبان مادری به حدی بالا است که روز ۲۱ فوریه از طرف یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده‌است. و مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز به دلیل اهمیت زیاد آن، سال ۲۰۰۸ را سال جهانی زبان‌ها اعلام کرده hsj.

و همچنین طبق تعریفی که سازمان یونسکو ارائه کرده است کسانی که نتوانند به زبان مادری تکلم کنند بی سواد محسوب می شوند.

طبق تعریف روانشناسی« زبان مادری کودک آن زبانی است که مادر به هنگام بارداری به آن زبان صحبت می‌کند چون که در زمان بارداری کودک به صدای مادر نزدیکی دارد و هجاها و حروف آن زبان را بیشتر دریافت می‌کند.» این در صورتی است که مسئولین آموزش و پرورش عکس این مطلب را ارائه می کنند .

کسی که به زبان مادری خود نمی‌تواند، بخواند و بنویسد، درواقع بخش بزرگی از انفعالات مغزی و ذهنی خود را  به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند ارائه کند. وقتی می‌خواهیم در درون خودمان با خودمان مسئله‌ای را حل کنیم یا هیجانات خود را ابراز کنیم ، به زبان مادری نیاز داریم. وقتی زبان مادری را یاد نگرفته‌ایم، عمقی‌ترین فرآیند عاطفی و هیجانی خود را از دست می‌دهیم. انسان موجودی هیجانی است. اگر هیجان را از انسان بگیریم، دچار بیماری می‌شود. آموزش زبان دوم بدون آموزش زبان مادری، به مغز آسیب وارد می‌کند. زبان مادری با هیجانات اصیل ما سروکار دارد یعنی آغازگر هیجان انسان است.

دکتر “حسن عشایری” عصب‌شناس مشهور کشورمان می‌گوید :” از نظر علم عصب‌شناسی، ثابت‌شده که آموزش زبان مادری، به آموزش زبان‌های دیگر، آسیب نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رساند بلکه به تقویت آن می‌انجامد، آموزش زبان مادری، باعث غنی‌سازی زبان دوم هم می‌شود. باورهای درونی انسان با زبان مادری پردازش می‌شود ، به بیان عمومی باید بگوییم که : زبان مادری بخش مهمی از هویت جوهری و خویشتن خویش انسان است. ”

همچنین  ویگوتسکی روانشناس روسی می گوید:  میزان دانسته‌های فرد و آگاهی او به میزان تأثیر او از سمبل‌ها و مفاهیمی ست که در زبان مادری خود آموخته است اینجاست که نقش زبان – به عنوان ابزار معرفت و آگاهی – کلیدی می‌شود.

اجرای طرح سنجش بسندگی زبان فارسی دقیقا اقدامی بر خلاف فرآیند فوق است و در کنار اینکه عدم توانایی تکلم به زبان فارسی را در کنار اشکالات و معلولیت هایی چون عدم بینایی و کم شنوایی قرار می دهد و معلولیت زبانی را مطرح می کند  به نوعی توهین هم محسوب می شود زیرا  کسی که مثلا در یک روستای دورافتاده در کردستان بزرگ شده است و نیازی به فراگیری زبان فارسی نداشته است حال که به سن تحصیل رسیده بعنوان شخص دارای نقص در تحصیل معرفی می شود و به جای اینکه  با زبانی که بهتر می فهمد تحصیل کند مجبور است سختی بیشتری را متحمل شود که قطعا درصد یادگیری اش پایین خواهد آمد  و  از سوی دیگر این طرح شنا بر خلاف جهت آب رودخانه است چرا که طبق نظر کارشناسان ابتدا باید زبان مادری  تقویت شود  و سپس به تقویت زبان دوم بپردازند که عدم توجه به این مسئله دهن کجی به حقوق قومیت ها و بی حرمتی به  قانون اساسی است.

البته گفتنی است که قانون راه حل مشکلات یاد شده را هم ارائه کرده است که متاسفانه مسئولین در اجرای آن کارشکنی می کنند حق تحصیل به زبان مادری بیان صریح قانون است که اگر اجرا شود ما شاهد پیشرفت های بیشتری در تحصیل دانش آموزان دو زبانه خواهیم بود.

نویسنده: علی ستاری –  فعال فرهنگی و اجتماعی

۳ دیدگاه‌ها

  1. حق تحصیل به زبان مادری بیان صریح قانون است!! کدام قانون چنین چیزی می‌گوید؟! زیربنای تفکر پان‌ترکی دروغ‌گویی و یاوه‌بافی است.

    7
    17
    • منطق و عقل سلیم میگوید به همه اقوام و زبانهاشان باید احترام گذاشت.

      خداوند در قرآن کریم هم میفرماید *این از قدرت ماست که انسانهارا در زبانها و شعب مختلف آفریدیم*(یعنی خداوند به خودش مباهات میکند)

      دین مبین اسلام هم که دین برای همه انسانهاست و مطلقا طرفداری هیچ قوم قبیله ای را هم نکرده هست.

      عدالت خواهی فرق دارد با پانترکیسم بودن .اصلا برای من کلمه پان معنا و مفهومی ندارد. این عدالت هست که اهمیت دارد. عدالت میگوید اگر تحصیل به زبان مادری برای فارسهای هموطن وجود دارد برای ترکها و غیر فارسها هم باشد .

      9
      2
    • پانفارس عزیز میدونی زیر بنای تفکر پانفارسی هم ملغمه ای از توهم و نادانی است .

      خدا وکیلی تا الان ماده ۱۵ قانون اساسی به گوش تو خورده فهمیدی چی گفتی اصلا قانون میدونی به چی میگن

      13
      2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *